“Black Friday”, ziua cea mai iubita pentru un shopping intens, are o istorie mai interesanta decat ti-ai putea imagina. Black Friday se celebreaza, in fiecare an, in vinerea de dupa Ziua Recunostintei, marcand inceputul perioadei de cumparaturi asociata sarbatorilor de iarna. Dar asta nu e totul!
Exista mai multe teorii legate de numele acestei sarbatori comerciale - Vinerea Neagra - si a felului in care a ramas in istorie.
- Exista o teorie care afirma ca, la inceput, Black Friday nu a avut nici o legatura cu cumparaturile. In anul 1951, mai multi angajati si-au luat o zi libera, pe motiv ca s-au imbolnavit fix dupa Ziua Recunostintei. Cei de la conducerea companiei americane au notat momentul in ideea ca in Vinerea Neagra nu a existat forta de munca.
- O alta ipoteza este legata de politia si conducatorii de autobuze din Philadelphia, care au folosit termenul de Black Friday ca sa descrie un trafic nebun. In aceeasi zi, a existat si o altercatie pe care au avut-o o multime de motociclisti si pietoni cu fortele de ordine ale politiei. Termenul s-ar fi vehiculat pana ce a ajuns mai renumit la mijlocul anilor ’90.
- A treia teorie are mai multa legatura cu shopping-ul. In media, termenul a fost folosit pentru prima data in anul 1981, cu sensul de a explica profitul pe care il castigau retailerii in acea zi.De ce? Pentru ca, de obicei, profitul inregistrat se nota cu cerneala neagra. Asa ca, atunci cand cineva spunea despre un magazin ca “este pe negru”, semnifica ca face bani.
In anii ’60, magazinele treceau de la „rosu” la „negru”, in organizarea contabila, efectuata manual. Rosu inseamna pierderile pe care le aveau magazinele. Black Friday era, asadar, ziua profitului.
Curiozitati despre BLACK FRIDAY:
- pana in anul 2001, Craciunul era cea mai nebuna si intensa zi de shopping pentru americani.
- astazi, Black Friday este cunoscuta drept cea mai ocupata zi de shopping. Aproximativ 249 de milioane de cumparatori vor achizitiona ceva de Black Friday. Cumparatorul clasic va cheltui cel putin 38095 de dolari, de Black Friday. Asta inseamna, per total, aproape 50.9 miliarde de dolari castigati cu sarbatoarea aceasta.
- Black Friday se sarbatoreste in aproape 20 de tari, desi nu toate au conceptul sarbatorii de Ziua Recunostintei
Cea mai atipica campanie de Black Friday
Magazinul Desigual sparge sabloanele legate de sarbatoarea reducerilor. In dimineata de Black Friday, magazinul isi asteapta cumparatorii...dezbracati!
Toti cei care au curaj sa se aseze la coada, imbracati numai intr-un costum de baie, isi pot construi un outfit din cap pana in picioare, pe gratis! Oferta se adreseaza primilor 100 de curajosi care reusesc sa intre in magazin, cei mai matinali.
Pentru Desigual, sezonul reducerilor incepe intotdeauna intr-o nota vesela. Strategia de marketing este mai mult decat eficienta, internetul fiind plin de poze cu cumparatorii “nudisti” de la Desigual!
Surse: Bustle, Pymnts.com, Historia, Entrepreneur