Dupa mai bine de sapte luni de la debutul pandemiei, situatia nu arata deloc roz. Iar daca in primele luni obisnuiam sa contorizam pierderile in economie, acum acest lucru pare sa nu mai aiba niciun rost. Diversele sectoare de activitate au inregistrat deja pierderi atat de mari, incat un milliard in minus aici, unul dincolo, aproape ca pare o gluma. Din pacate, insa, nu este vorba doar despre economie. Este vorba, in general, despre viitorul nostru, mai precis al educatiei copiilor nostri. Astfel, conform celor mai recente estimari ale autoritatilor, astazi ar putea fi ultima zi de scoala fata in fata, de maine urmand sa se treaca exlusiv la educatia online.
Pierderile generate de inchiderea scolilor, incalculabile
Sigur, acest lucru nu doar ca are implicatii financiare majore asupra felului in care va arata Romania peste 10-20 de ani, ci si asupra finantelor parintilor, care vor trebui sa gaseasca solutii de a tine copiii acasa. De altfel Ludovic Orban a anuntat chiar de ieri faptul ca marti sau miercuri va fi adoptata o Ordonanta de Urgenta care va avea prevederi clare legate de asigurarea a 75% din salariu pentru un parinte care sa stea acasa cu copilul in cazul in care se organizeaza invatamantul in sistem online.
Dar daca pe termen scurt situatia se va rezolva cu siguranta, desi asta va insemna noi ajutoare sociale, deci, pe cale de consecinta, majorarea gaurii din buget, pe termen lung pierderile generate de inchiderea scolilor sunt incalculabile. Iar daca in primavara inca mai parea ca aceasta situatie va putea fi, intr-un fel sau altul, tinuta sub control, iata ca deja o a doua inchidere a scolilor genereaza o incertitudine sistemica, ce nu poate starni decat ingrijorare cu privire la viitorul Romaniei. Chiar daca, cel putin teoretic, se va reveni la invatamantul fizic dupa 14 zile, practic situatia este incontrolabila, pentru ca nimeni nu poate garanta ca acest lucru se va si intampla.
Si, pe buna dreptate, ce se va petrece cu formarea elevilor, viitori practicanti ai meseriilor de maine, daca astazi ei sunt privati de informatii care le sunt esentiale? In cat timp s-ar putea recupera, practic, deja, iata, un an pierdut aproape integral? Raspunsul este ca nimeni nu poate sti cu exactitate. Sigur, insa, este faptul ca revenirea copiilor la invatamantul de acasa nu poate insemna decat o formare incompleta, dar si o experienta sociala esuata. Iara asta pentru ca, asa cum stim, scoala in sine nu inseamna numai informatii acumulate, ci si relationare si, in cele din urma, incluziune sociala. Asta ca sa nu mai spunem faptul ca, asa cum toata lumea stie, exista o varsta optima in care copiii absorb si acumuleaza informatiile noi, ceea ce inseamna, automat, ca predispozitia lor pentru a invata scade cu atat mai mult cu cat aceasta perioada se indeparteaza. Iar acest lucru, asa cum vedem, este exact ceea ce se intampla in aceste momente.
Numarul mare de infectari nu provine din cadrul scolilor
Situatia este cu atat mai incerta cu cat, asa cum a recunoscut si Ludovic Orban, explozia de infectari nu are drept sursa scolile, ci in special evenimentele private, precum si transportul in comun. Mai mult, dintre cele 27 de tari ale blocului comunitar, numai Cehia, Irlanda si, in anumite zone, Spania, au optat pentru inchiderea invatamantului fata in fata. Avand in vedere acest lucru, prin urmare, nu ne putem gandi decat ca autoritatile romane s-au speriat in fata valului de noi infectari si ca, in graba de a obtine rezultate cat mai rapid si de a scadea numarul cazurilor de infectare, incearca sa faca ceva, orice, ba chiar sa apeleze la solutii care nu au nicio legatura cu realitatea. Iar, din pacate, victimele acestei lupte haotice a oficialilor cu un inamic invizibil sunt, iata, copiii.