Masurile fiscale adoptate de Guvernul Romaniei in perioada starii de urgenta sunt inlocuite de marti, 27 octombrie 2020, de popriri si executari silite. Astfel, firmele ce au beneficiat de anumite facilitati concretizate prin amanarea sau esalonarea platii taxelor si impozitelor trebuie sa plateasca sumele restante. In caz contrar, persoanele fizice si juridice pot suporta consecintele intarzierii achitarii banilor catre institutiile statului sau au posibilitatea de a apela la o esalonare de plata simplificata.
Ce este esalonarea de plata simplificata si ce implica?
Procedura alternativa de plata simplificata a fost aprobata joi de Guvern. Aceasta poate fi facuta pentru o perioada de cel mult 12 luni si se aplica in cazul contribuabililor ce au „obligatii bugetare principale si accesorii a caror scadenta/ termen de plata s-a implinit dupa data la care a fost declansata starea de urgenta si pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala”, potrivit unui comunicat de presa publicat pe pagina web ANAF. In consecinta, beneficiari ai acestor esalonari sunt toti contribuabilii, indiferent de forma lor de proprietate, ce nu aveau plati restante in momentul declararii starii de urgenta. Conform datelor furnizate de oficiali, pentru acordarea esalonarii platii taxelor si impozitelor, un contribuabil trebuie sa depuna cererea pana la data de 15 decembrie 2020 (la care poate atasa, la cerere, si un grafic de achitare a ratelor), sa nu aiba obligatii bugetare restante inainte de inceputul starii de urgenta, sa nu se afle in insolventa sau dizolvare si sa aiba depuse toate declaratiile fiscale pana in momentul respectiv. Esalonarea se va acorda pentru sume de peste 500 de lei in cazul persoanelor fizice, dar si ce trec de pragul de 5000 de lei pentru persoanele juridice. Procedura de plata simplificata nu presupune constituirea de garantii, ci aplicarea unei dobanzi, nivelul acesteia fiind de 0,01% pe zi de intarziere si ajungand la 3,65% pe an.
Noile reglementari fiscale - explicatia Ministrului de Finante
„Ordonanta, oricum, chiar daca se publica dupa 25, am spus clar ce face, permite reesalonarea acestor datorii acumulate in perioada de la inceputul starii de urgenta pana la 25 octombrie. Ideea este simpla, companiile au pana pe 15 decembrie sa faca aceasta cerere de reesalonare pentru anul viitor. Deci, nu este neaparat, nu ne limitam la 25 octombrie pentru luni, dar este bine sa o avem aprobata astazi. Pe langa ce am prezentat pana acum in spatiul public, am imbunatatit putin conditiile, nu vor fi executari silite pana la 25 decembrie si tot astazi vom introduce in ordonanta inca o facilitate, discutiile cu companiile la Consiliul Economic Social, am avut si noi aceste discutii si, fata de ce am propus, pentru perioada 26 octombrie - 25 decembrie nu se vor calcula nici dobanzi si nici penalitati pentru aceste obligatii fiscale scadente de la intrarea in starea de urgenta pana in data de 25 decembrie. Deci, daca exista companii care au depus declaratii si nu pot sa plateasca si vor sa fie in reesalonare, pana li se aproba reesalonarea, exista o perioada de timp”, a precizat Ministrul de Finante, Florin Citu, potrivit Agerpres.
In consecinta, contribuabilii ce nu depun actele necesare esalonarii platii sumelor restante acumulate in timpul starii de urgenta sau ce aveau datorii inainte de instituirea acesteia se pot astepta la popriri si executari silite in perioada urmatoare. Aceste reforme vin in contextul unei economii subrezite de pandemia cu noul coronavirus, insa le mai acorda contribuabililor si sansa unei alte amanari prin esalonarea de plata simplificata.