De la jurnalism, la business cu bijuterii atipice

De la jurnalism, la business cu bijuterii atipice

„Fa ceea ce iti place si nu vei simti ca muncesti nici macar o zi din viata ta” este poate idealul la care visam cei mai multi dintre noi. Sa transformi o pasiune intr-un business nu este atat de usor precum pare, dar sunt oameni care au gasit o reteta a succesului. Printre ei si Amelia Boncea, fosta jurnalista devenita artizan dintr-o intamplare. Acum Amelia detine un business cu bijuterii realizate manual din materiale naturale, lemn si flori presate, sau mai putin obisnuite cum sunt piesele de ceas. Industria bijuteriilor handmade este in plina ascensiune.

Handmade-un concept in plina ascensiune

Multe doamne si domnisoare au renuntat la accesoriile din metale pretioase pentru bijuterii confectionate din materiale mai putin conventionale. Inedite, atipice sau cu iz vintage, aceste accesorii au aparut la inceput in zone turistice, fiind percepute ca suveniruri, ulterior s-au impus pe piata generala. De la pandantive, la inele, bratari, curele si ceasuri, bijuteriile handmade sunt apreciate datorita unicitatii. Nu vor fi niciodata doua la fel, iar unele modele sunt inspirate chiar din ideile clientei. Este o munca ce presupune minutiozitate, atentie, talent si viziune, dar mai presus de toate simt estetic.

De la un cadou atipic la business-ul „Artipic”

Amelia Boncea este creator de frumos. Un om care a avut ambitia de a face din hobby-ul descoperit intamplator o afacere intr-un oras cu potential cum este Timisoara. Amelia este fosta jurnalista in domeniul cultural, voluntar in zona de promovare evenimente culturale, a cochetat cu toate formele de arta si a studiat si muzica. Avea astfel toate premisele pentru un business in sectorul artistic, insa totul a pornit de la o intamplare.

Nu stiu daca eu am ales acest domeniu sau el m-a ales pe mine. Am vrut sa ii fac un cadou sotului meu, o bratara pentru ceas, din piele, steampunk, cu piese de ceas si alte elemente metalice. Cu toate greselile facute, mi-a placut mult sa lucrez la ea, sa ma documentez si  am continuat. Intre timp, am trecut la alte materiale, am facut si un curs de bijutier si asa am ajuns in acest punct. Acum lucram bijuterii si accesorii, pe de o parte cu flori naturale presate sau piese de ceas, fixate in rasina, pe de alta parte, din lemn/piele/plexiglas, pe suporturi de otel inoxidabil sau aliaj de metale comune hipoalergenic.  Bijuteriile cu rasina le lucrez exclusiv eu. Nu vreau sa faca altcineva asta, cel putin momentan. Dar, sigur, nu am timp, nu stiu si nici nu ar trebuie sa fac eu totul. De curand, am introdus un nou tip de bijuterii, din lemn/piele/plexiglas, realizate prin gravare laser. Pentru acestea colaboram cu un architect, care vine si el cu idei, realizeaza vectorialele si apoi produsele”, a povestit Amelia pentru RisCo.

Pasiunea s-a transformat treptat in afacere. Atunci a realizat ca este nevoie de un plan, de investitie si de o strategie. Orelor de munca pentru confectionarea bijuteriilor li s-au adaugat si cele dedicate dezvoltarii si consolidarii afacerii.

Nu stiu exact cand a devenit un business. Nu asta a fost intentia initial. Dar, treptat, am tot investit timp in studiu,in lucrul efectiv la produse, bani in materiale. Reactiile celor din jur au fost foarte incurajatoare, apoi am inceput sa am comenzi. Asa mi-am dat seama ca mi-ar placea să fac din asta ”jobul” meu, asa ca mi-am canalizat toate resursele in aceasta directie. Daca pornesti pe drumul acesta, trebuie sa iti asumi si ca nu ai un venit constant, ca nu stii pe ce te poti baza. Nu ai un salariu lunar asigurat, trebuie sa te straduiesti mereu pentru fiecare ban. E si asta o provocare, una constanta”, a marturisit antreprenoarea.

Fiecare bijuterie, o provocare

De la cateva ore, la cateva zile, confectionarea fiecarei bijuterii este o provocare. Spre deosebire de bijuteriile realizate in serie, cele handmade au unicitate si amprenta personala a artistului

La bijuteriile cu flori naturale in rasina, culeg si florile in prealabil, apoi le presez. Apoi, la fiecare produs, vopsesc suportul metalic in doua sau trei straturi. Apoi asez florile, le tai, le aranjez in suporturi. Torn rasina, tot in doua straturi, iar, la final, finisez. La bijueriile cu ceasuri desfac ceasurile, apoi sortez piesele si le pun in cutii si abia apoi le folosesc. La bijuteriile din lemn/piele/plexiglas, discutam, ajungem la o idee comuna, un design sau vine fiecare cu o idee proprie, apoi colegul meu face vectorialele si pot fi gravate. De ceva timp ne-am schimbat numele, care era prea lung si greu de retinut. Am ajuns la ARTIPIC, o combinație intre ”arta” si „atipic, a explicat Amelia.

Pandemia, o cumpana si o lectie

Ca si cazul altor business-uri, si in cazul afacerii Ameliei, pandemia a adus schimbari si provocari, insa a fost o lectie importanta.

„Au fost multe provocari, mai ales in ultimul an, de cand a început pandemia, cand nu mai e nimic sigur. Mi-am dat seama ca trebuie sa imi mut centrul de atentiei spre online, desi mie imi place foarte mult interactiunea directa cu clientii mei. Dar invat pe parcurs si merg mai departe. Am muncit mult la site, care, intr-un final e gata si foarte curand vom incepe o campanie de promovare online. E cam greu sa iti faci planuri de viitor in aceasta perioada. Ne adaptam planurile, in functie de cum evolueaza lucrurile. Pentru viitorul apropiat imi doresc sa reusim sa fim mai vizibili in online. Pe de alta parte, in curand vom adauga in portofoliu si produse din argint, acum am in lucru o astfel de colectie”, a povestit antreprenoarea.

In privinta costurilor pentru un business in acest sector, amintim cheltuieli legate de chirie, cheltuieli de intretinere, contabilitate, materiale (vopseluri, rasina, suporturi, piele, accesorii metalice) si in final mana de lucru. Preturile produselor variaza intre 40-70 lei. „Imi doresc ca produsele noastre sa fie accesibile, sa poata fi cumparate de oameni cu venituri normale, asa cum suntem si noi”, a concluzionat Amelia.