Mediul online vine la pachet cu o serie de beneficii, atat pentru utilizatorii persoane fizice, cat si pentru firmele mici, dar si marile companii, insa si cu provocari si elemente nocive. Pe langa pericolele online legate de hacking, phishing si alte metode deja cunoscute de furt de identitate care pot provoca pagube insemnate, mai exista un alt element caruia specialistii au inceput sa-i acorde din ce in ce mai mare atentie. Asta si pentru ca s-a dovedit ca implica si consecinte grave: hate-ul online. Cunoscut si drept discurs instigator la ura, acest fenomen este indreptat in special catre indivizi, dar si catre grupuri. Daca la nivel de persoane juridice, efectele apar mai greu, cand vorbim de individ, hate speech-ul provoaca "reactii severe". Pentru ca ne dorim sa prevenim, nu doar sa tratam, inainte de a va oferi solutii, iata cateva idei despre discursul instigator la ura din mediul online.
Cum recunoastem hate-ul din online?
Este poate cea mai importanta intrebare. Si asta pentru ca odata ce identificam anumite comportamente sau discursuri ca fiind elemente de hate online, putem lua masuri. Un hater incita in general la ura sau violenta pornind de la aspecte de rasa, etnie, culoare, origine, categorie sociala, iar lista este lunga. Se manifesta fie prin comentarii, fie prin postari, prin utilizarea unor mijloace de distorsionare a informatiei, totul pentru a pune la zid un anumit individ sau chiar o entitate juridica. Sunt raspandite zvonuri, reclame sau review-uri negative (daca vorbim de o firma) si un hater profita de identitatea necunoscuta in online pentru a instiga o comunitate fata de "victima".
Cine este tinta discursului instigator la ura din mediul virtual?
Daca in cazul unei companii, de exemplu, ca urmare a numarului mare de comentarii negative sau a raspandirii de zvonuri, reprezentantii pot actiona legal, iar recunoasterea retelelor de socializare drept spatiu public a insemnat un pas extrem de important in acest sens, nu la fel de usor poate fi gestionat hate-ul din online atunci cand este indreptat catre un individ.
Acesta este de multe ori marginalizat, alteori denigrat, cu un atac constant in comentarii sau cu postari repetate in care se instiga la ura sau violenta fata de acea persoana. Nu doar cuvintele devin arme, ci si imaginile. Sunt trucate fotografii sau filmulete, iar persoana vizata este pusa in posturi total nefavorabile. Hate-ul nu este strict legat de online. Din contra, hate-ul a aparut in viata de zi cu zi, insa online-ul nu a facut decat sa amplifice fenomenul. Principalul motiv este ca oamenii se ascund in spatele unui monitor, se folosesc de nickname-uri, se simt protejati de necunoscutul din online si au impresia ca pot merge foarte departe fara sa suporte consecintele. Ceea ce s-a si intamplat pana nu demult si inca se intampla. Legislatia este in stadiul de "scutece" in acest sens.
Consecintele hate-ului din online
Cand vorbim de hate-ul din online, la prima vedere, problema se transeaza superficial: e ca o selectie naturala, cine rezista bine, cine cedeaza si clacheaza, pierde "jocul". In realitate, situatia este mult mai grava. Atat de grava, incat in ultimii ani, multe cazuri de suicid au avut la baza acest fenomen. Persoana spre care este indreptat hate-ul ajunge sa resimta frica, sa se teama de reactiile viitoare, sa simta respingere si marginalizare, sa isi piarda directia si sa inceapa sa aiba dubii asupra propriilor calitati. Daca victima este un copil, situatia poate degenera: apare anxietatea, depresia, dispare stima de stime si creste vulnerabilitatea. Psihologii sunt de parere ca in acest fenomen, la fel ca si in bullying, ambele persoane, cea care discrediteaza si cea care este vizata de hate, dar si comunitatea-martor, se confrunta cu o problema. Hater-ul poate fi o persoana cu diferite complexe, pe care incearca sa si le ascunda, lovind in cel mai slab decat el. Victima este in general o persoana vulerabila, iar cei din comunitatea-martor pot deveni la randul lor victime.
Cum reactionam potrivit la hate?
Nu reactionam!
Poate cea mai potrivita solutie atunci cand ai de-a face cu un discurs care instiga la ura sau violenta este sa nu raspunzi. Sa eviti acea persoana, acel grup, sa nu reactionezi la randul tau negativ. Un om furios nu va judeca niciodata limpede. Asa ca cel mai bine este sa eviti total acea zona de online unde a aparut hate-ul, iar daca acest lucru nu este posibil, sa incerci sa nu reactionezi imediat.
Nu mai citim comentariile negative!
Daca vorbim de o firma sau de o persoana publica, este clar ca nu te poti retrage din online, doar pentru a scapa de hate. In acest caz, renunta sa mai citesti comentariile negative. Nu doar ca nu le raspunzi, dar eviti total sa mai iei contact cu acele discursuri.
Sa ne educam si sa educam in mediul virtual!
Aici intra in joc acea comunitate-martor despre care aminteam. Daca cei din comunitate sunt doar spectatori, hater-ul va simti ca atitudinea sa este validata. Daca in schimb, reactioneaza, atunci comunitatea poate diminua fenomenul. Altfel spus, chiar daca nu esti victima, atrage atentia asupra unui comportament negativ. Spune tu ca nu este in regula, incearca sa dezamorsezi situatia, ofera alternative!
Semnaleaza autoritatilor!
Este pasul recomandat in orice situatie. Ai putea evita astfel escaladarea unui conflict sau chiar o tragedie. Sanctionarea este cea mai eficienta solutie! Dezactivarea contului, interdictia de a mai accesa acea retea o perioada, amenzile, toate pot dezarma autorul continutului.
Eliminarea pe cat posibil a anonimatului!
Aceasta este partea autoritatilor si a responsabililor de retelele sociale. Sub anonimat apare ideea lipsei de responsabilitate si a lipsei consecintelor. Atunci cand pentru accesarea anumitor retele sau platforme, apare necesitatea furnizarii unor date de identificare, hater-ul nu va mai avea aceeasi "siguranta" in a actiona negativ.