Competitorii nu sunt neaparat dusmanii afacerii tale. Cum sa-ti transformi competitia intr-un motor al evolutiei?

Competitorii nu sunt neaparat dusmanii afacerii tale. Cum sa-ti transformi competitia intr-un motor al evolutiei?

In antreprenoriat, trebuie sa constientizezi ca rar se intampla sa fii tu cel care a “inventat roata”. Cu alte cuvinte, rolul tau de antreprenor este sa iti imbunatatesti produsele si serviciile constant, sa aduci idei noi in piata, dar fara sa privesti competitorii ca pe dusmani. Desi in afaceri competitia este adesea perceputa ca un obstacol, rivalii tai pot fi, paradoxal, si cea mai valoroasa sursa de inspiratie, motivatie si invatare. Depinde de tine si de perceptia ta: poti alege sa ii vezi ca pe niste amenintari sau ca pe niste parteneri indirecti in propria evolutie. 

 

Cand competitia nu reprezinta doar amenintare…

Modul in care te raportezi la ceilalti jucatori din piata influenteaza si modul in care evoluezi ca antreprenor, dar si evolutia afacerii tale. Cum te poti ajuta de competitie pentru a creste si pentru a-ti conduce afacerea spre maturitate? Iata cateva perspective:

  1. Competitia, sursa de motivatie

In fata competitiei, nu stai pe loc. Un mediu competitiv te obliga sa nu stagnezi. Daca un jucator din industria ta lanseaza un produs nou sau inoveaza in modul de livrare, acest lucru te poate impinge sa reevaluezi ceea ce oferi si sa iti cresti standardele. Fara competitie, multe afaceri s-ar plafona. 

  1. Competitia, un instrument de comparatie

Competitorii tai din piata pot reprezenta si repere de evaluare a propriei performante. Mai exact, analizand produsele, preturile, serviciile si strategiile lor de marketing, poti intelege mai bine unde te situezi si ce asteptari are piata. Permanent analizeaza-ti propria afaceri, apoi in comparatie cu altele si in final si cu asteptarile clientilor, astfel poti identifica noi oportunitati.

  1. Competitia, o lectie

Un alt mijloc prin care poti evolua in raport cu alti competitor este prin invatarea din greselile acestora. Nu este nevoie sa inveti toate lectiile pe pielea ta! Poti analiza strategiile competitiei si evolutia competitorilor, astfel incat sa inveti din observarea greselilor altora. Fiecare pas gresit al concurentei poate fi o lectie gratuita pentru tine.

  1. Competitia, sursa de inspiratie

Daca analizezi situatia obiectiv, vei constata ca in evolutia afacerilor, multe idei valoroase pot aparea observand ce fac altii  nu pentru a copia, ci pentru a adapta si pentru a inova rapid. Participa la evenimente din industrie unde iti poti observa concurentii in actiune, analizeaza ce emotii transmit, cum isi comunica valorile, ce strategii de promovare folosesc sau cum abordeaza noi clienti.

  1. Competitia, un mijloc de validare a pietei

In final, ia in calcul faptul ca prezenta competitorilor nu inseamna neaparat o lupta in piata, ci poate fi o validare a faptului ca esti pe o piata reala, activa, cu cerere. Competitorii confirma existenta unui potential economic.