Clopotelul suna altfel in pandemie

Clopotelul suna altfel in pandemie

Dupa o vacanta de vara guvernata de controverse si incertitudini la nivelul sistemului educational romanesc, anul scolar a inceput, iar copiii s-au intors in salile de clasa, fie ele in institutiile de invatamant, fie in cadrul conferintelor online. Bucuria elevilor la revederea cadrelor didactice si a colegilor a palit mai repede decat sutele de buchete de flori ramase in magazine si a fost inlocuita de stresul respectarii masurilor, pe alocuri nejustificate, adoptate pentru prevenirea raspandirii noului coronavirus.

Drepturile elevilor sunt puse pe plan secund?

Un drept educational fundamental al elevilor este cel ,,de a beneficia de o educatie de calitate in unitatile de invatamant, prin aplicarea corecta a planurilor-cadru de invatamant, parcurgerea integrala a programelor scolare si prin utilizarea de catre cadrele didactice a celor mai adecvate strategii didactice, in vederea formarii si dezvoltarii competentelor cheie si a atingerii obiectivelor educationale stabilite”, stipulat in Statutul elevului din 10.08.2016. In paralel cu legea punem, insa, parerile elevilor dupa prima saptamana a anului scolar 2020-2021. Multi dintre acestia se plang de modul de aplicare al scenariilor ce implica si invatamantul online, intrucat problemele tehnice aparute ii impiedica sa inteleaga materia predata la cursuri. De exemplu, situatii precum lipsa materialelor didactice in format digital, camere ce nu filmeaza bine tabla, dar si scoli in care se aplica scenariul hibrid, desi acolo sunt inscrisi doar 15 elevi, pot fi solutionate prin adaptarea in functie de situatia actuala.

Ministerul Educatiei si Cercetarii realizeaza lucruri noi

Intr-o postare de pe o retea de socializare, Ministrul Educatiei si Cercetarii, Monica Anisie, afirma ca ,,din pacate, a fost nevoie de o situatie de criza pentru a realiza, cu adevarat, cat de mult conteaza anii de scoala in formarea viitorului adult”. Din fericire, insa, elevii erau constienti deja de impactul educatiei asupra viitorului lor, implicit asupra dezvoltarii lor succesive in adulti responsabili, capabili sa se integreze facil in societate. Digitalizarea a ramas, astfel, o optiune pentru fiecare unitate de invatamant in parte, asemenea masurilor aplicate pentru a minimiza riscul raspandirii virusului SARS-CoV-2.

Intr-o perioada in care schimbarile ne impun tuturor sa dam dovada de adaptabilitate, aceasta trebuie sa fie aplicata si in cazul elevilor. Prima saptamana, o povara atat pentru profesori, cat si pentru parinti si copii, trebuie sa fie doar o intamplare din care cu totii sa avem de invatat. ,,Acest inceput trebuie sa fie, in primul rand, despre copii! “, a adaugat Monica Anisie in aceeasi postare publicata pe o platforma de socializare. Sistemul educational nu pregateste doar specialisti in diferite domenii, ci, mai presus de toate, viitorul acestei tari! Accentul pus asupra nevoilor elevilor prin aplicarea unor metode individuale de predare la nivelul fiecarei unitati de invatamant reprezinta speranta ca educatia subjuga pandemia!

Aceasta fiind situatia pe plan educational pe care fiecare trebuie sa o accepte, intrebarea este urmatoarea: de ce unii copii beneficiaza de scoala in salile de curs si pentru altii este doar o filmare video? De ce ne privam copiii de invatamant, pentru ca nu le putem oferi strictul necesar, adica tablete si internet, necesitati care nu mai prezinta un lux in era tehnologiei. Sau poate ca da...

Ca sa nu mai vorbim de toalete igienizate, masuri de protectie si respectarea regulilor implementate din cauza coronavirusului. Copiii sunt viitorul acestei tari. Avem obligatia sa ii protejam, sa ii educam si sa le respectam drepturile.