Cine este creatorul din spatele fenomenului Pokémon Go

Cine este creatorul din spatele fenomenului Pokémon Go

Aplicatia Pokémon Go, lansata de compania Niantic, a revolutionat lumea jocurilor pe telefon, reusind sa initieze un record de nu mai putin de 10 milioane de descarcari in prima saptamana de la lansarea pe piata. V-ati intrebat vreodata ce diferentiaza un produs de masa mediocru de unul destinat sa ajunga un adevarat fenomen global, aclamat in toata presa internationala?

Se pare ca aplicatia Pokémon Go a mers la sigur, in mare parte datorita faptului ca fondatorul ei este un antreprenor versat, care cunoaste temeinic secretele succesului. Americanul John Hanke, fondatorul Pokémon Go, este si cel care a pus bazele aplicatiei Google Earth, harta online utilizata astazi de milioane de oameni, din toate colturile lumii.

 

John Hanke, americanul nascut pentru succes

In varsta de 49 de ani, John este fost student al Universitatii din Texas si absolvent al Scolii de Business Haas de la Universitatea din California (1996). Potrivit declaratiilor sale, John este profund recunoscator Scolii de Business Haas, care i-a alimentat dorinta de initiere si perfectionare in tainele antreprenoriatului. O mare parte din viziunea concretizata mai tarziu se datoreaza potentialului dezvoltat la Haas: “Eseul meu catre Haas a fost scris despre oportunitatile in spatiul de jocuri si tehnologie interactiva”, a declarat John in 2014.

Asadar, alegerile educationale confirma cu succes drumul vocational pe care John l-a imbratisat la maturitate. O perioada a lucrat si pentru Guvernul Statelor Unite, la departamentul de afaceri externe in Myanmar si Indonezia. Dar ceea ce l-a caracterizat, fara nici un dubiu, a fost spiritul antreprenorial pe care l-a pus in slujba divertismentului cu potential de business profitabil.

Experienta in zona aplicatiilor de divertisment s-a concretizat cu initierea a doua companii software: Archetype Interactive si Big Network, precum si cu implicarea in “Meridian 59”, unul dintre primele jocuri online care permiteau existenta unui numar mare de jucatori in acelasi timp. Ulterior, Hanke a fost CEO la compania Keyhole, unde a realizat legatura dintre datele geospatiale si aplicatiile de navigatie, accesibile astazi cu o singura atingere pe smartphone.

In urma cu doi ani, Google a cumparat Keyhole pentru 35 de milioane de dolari. Aceasta schimbare l-a plasat pe Hanke la conducerea si dezvoltarea diviziei Google Geo (care include Google Maps, Google Earth, Street View, SketchUp, Panoramio).

In anul 2010, John Hanke a fondat compania Niantic, in San Francisco, un start-up in cadrul Google, care se ocupa de dezvoltarea de produse software. Compania s-a remarcat in domeniul jocurilor mobile, dezvoltand jocurile Ingress (2012) si Pokémon Go (2016). Insa, in 2015, Niantic s-a separat de Google.

Ingress este un joc cu insertii SF, care foloseste avantajele combinate ale camerei si GPS-ului unui smartphone, la fel ca si Pokémon Go. Utilizatorii viziteaza locuri culturale (statui, cladiri istorice), ca sa captureze teritorii si sa deschida “portaluri” virtuale.

 

 

Magia jocului, un salt din online in offline

 

Secretul din spatele jocurilor marca Niantic Labs, cum ar fi Ingress si Pokémon Go, este unul cu adevarat surprinzator si, in acelasi timp, miza principala pe care a pariat fondatorul, in momentul crearii aplicatiilor: socializarea cu tenta “educativa”, dar si distractiva.

Jocul ofera oamenilor un motiv pentru a intalni alti oameni intr-un mediu real. Este o mare satisfactie pentru mine sa le observ bucuria de a explora orasul sau de a isi face noi prieteni”, marturisea John Hanke.

Spre deosebire de alte jocuri pe telefon, Pokémon Go reuseste sa sporeasca nivelul de interactiune, mutat din lumea digitala in cea reala. Transgresarea granitelor este trucul genial care ii apropie pe oameni.

In acest sens, psihologul Dimitros Tsivrikos, de la University College London (UCL), remarca: "Aplicatia ii face pe oameni sa nu se mai limiteze la interactiunea virtuala. Sa iasa din casa si sa cunoasca alti jucatori. Asadar, componenta sociala a aplicatiei are beneficii asupra interactiunii reale care se dezvolta intre jucatori.”

Pokémon Go este un joc free to play de realitate augmentata, creat de Niantic Labs atat pentru Android, cat si pentru iOS. Jocul a fost lansat la inceputul lunii iulie 2016 si a fost un succes inca din prima zi. Pokémon Go  permite jucatorului sa interactioneze, prin intermediul interfetei, cu mediul inconjurator, facand legatura cu locul in care se afla.

Mai exact, te plimbi prin oras, incercand sa capturezi cat mai multi pokemoni pe care trebuie sa ii cresti si sa ii antrenezi pentru a castiga diferite lupte si pentru a iti asigura pozitia de “Pokemon trainer” din orasul tau.

Cu siguranta, succesul fenomenului Pokémon Go este de gasit in urmatoarele caracteristici definitorii aplicatiei: libertatea de miscare pe care o ofera utilizatorului, tenta ludica a “probelor”, intoarcerea la jocul specific copilariei si animarea comunitatii intr-o competitie, adica in nota sa generala de edutainment (entertainment educativ).

Aplicatia creata de John Hanke reuseste sa modifice profilul jucatorului online clasic, in anul de gratie 2016. Tinerii isi parasesc scaunele de birou, invata sa se joace impreuna, nu doar in dreptunghiul izolat si luminos al smartphone-ului.

Pe 12 iulie, peste 5000 de oameni au raspuns afirmativ la invitatia evenimentului de socializare "Pokémon Go Crawl", din San Francisco.

Tineri din toate partile lumii iau cu asalt parcurile si spatiile deschise ale orasului, organizand intalniri pentru vanatoarea de pokemoni.

Pokémon, care se traduce prin sintagma “monstru de buzunar”, a extins hartile oraselor din intreaga lume, aducand impreuna doua lumi ce par, la prima vedere, antagonice: lumea fantastica (digitala) si cea reala.

Utilizatorii aplicatiei Pokémon Go se bucura de kilometri de relaxare, de provocari, de bucurie pur copilareasca. Si, pana la urma, ce poate fi rau in asta?

 

 

Surse: Business Magazin, Wikipedia, StirileProtv.ro