Conform legislatiei rutiere, toate autoturismele care circula pe drumurile publice din Romania trebuie sa aiba valabila Inspectia Tehnica Periodica (ITP). Fiecare verificare ITP a masinii este efectuata de Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” (RAR), organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor.
Toti soferii au obligatia efectuarii ITP-ului, respectand termenul specific categoriei de vehicul pe care il conduc. Astfel, masinile mai vechi de 12 ani vor efectua anual verificarea ITP. Autoturismele cu o vechime de pana in 12 ani trebuie sa faca ITP-ul la un interval de doi ani, iar autoturismele noi vor efectua primul ITP la trei ani de la data primei inmatriculari in Romania.
Iata o lista cu cele mai importante aspecte pe care trebuie sa le verifici inainte de a merge cu autoturismul la ITP.
1. Mergi cu masina la spalatorie
Inspectorii RAR pot refuza acordarea avizului daca masina este murdara, deoarece acest lucru poate ingreuna verificarea anumitor componente. Asigura-te ca autoturismul este curat, iar toate seriile de identificare ale motorului sau ale sasiului sunt vizibile.
2. Inlocuieste piesele auto defecte
Pentru a nu intampina probleme la efectuarea ITP-ului, este recomandat sa mergi cu masina la un service auto. Specialistii vor identifica in prealabil eventualele defectiuni si vor inlocui toate piesele uzate, care nu mai functioneaza corespunzator.
3. Verifica sistemul de franare
Unul dintre principalele aspecte verificate la Inspectia Tehnica Periodica este sistemul de franare al masinii. Inspectorii RAR evalueaza eficienta cu care autoturismul franeaza, atat pe puntea din fata, cat si cea din spate. De asemenea, este testata si frana de mana, care trebuie sa fie in parametrii optimi de functionare.
4. Testeaza sistemul de iluminat si sistemul electric
Ai grija ca toate becurile masinii sa fie functionale. Testeaza semnalizarile, farurile, luminile de ceata, dar si pe cele din interiorul autoturismului. Majoritatea autoturismelor noi sunt dotate cu diverse sisteme electrice. Asigura-te ca toate acestea functioneaza corespunzator, iar in bord se afiseaza corect toate informatiile, fara sa apara erori.
5. Anvelope corespunzatoare
Exista situatii in care soferii se prezinta la ITP cu masini care au anvelope de dimensiuni diferite fata de cele mentionate in cartea autoturismului. Din acest motiv, avizul nu le este acordat. Asigura-te ca anvelopele masinii tale nu sunt uzate peste normele admise, ca nu prezinta crapaturi sau fisuri si ca sunt umflate corespunzator.
6. Ai grija de nivelul lichidelor
Verifica si completeaza nivelul fluidelor: lichid antigel, lichidul pentru parbriz, servofrana si servodirectia. Uleiul vechi influenteaza masuratorile noxelor si poate fi motivul pentru care ti se refuza avizul. Un ulei de calitate elibereaza o cantitate mai mica de noxe, ceea ce inseamna ca vei avea mai multe sanse sa treci de ITP.
7. Nu ignora parbrizul crapat
Se poate intampla ca in timp ce circuli cu masina sa-ti sara o pietricica de pe sosea, iar parbrizul sa prezinte crapaturi minore. Daca ai astfel de semne pe parbriz, este recomandat sa-l inlocuiesti, deoarece risti sa nu primesti avizul ITP.
8. Controleaza lotul de bord
Ai grija ca roata de rezerva sa fie umflata corect. De asemenea, trebuie sa ai in portbagaj cricul, cheile de interventie, triunghiul reflectorizant, stingatorul si trusa medicala, care trebuie sa fie omologata si in termenul de valabilitate.
In concluzie, un autoturism cu probleme reprezinta un pericol pentru toti participantii la trafic, asa ca este important sa respecti indicatiile specialistilor. Pentru a trece verificarea ITP, asigura-te ca masina ta indeplineste toate conditiile impuse de RAR. Daca circuli cu o masina care are ITP-ul expirat, risti o amenda usturatoare si vei ramane fara talon si numerele de inmatriculare.