Toate sectoarele de activitate sunt afectate in Romania in acest moment, premierul Ludovic Orban estimand ca aproximativ 30% din economie sufera de pe urma pandemiei de coronavirus, dar unul dintre acestea este atins in mod special: transporturile. Iar daca acesta este afectat, consecintele se simt asupra intregii populatii, pentru ca acesta este domeniul care asigura circulatia vitala a marfurilor pentru toti cetatenii unei tari. Nu in ultimul rand, soferii, cei care asigura aceasta activitate zi de zi, sunt si ei oameni, iar masurile care s-au luat de catre autoritati sunt de multe ori contradictorii, punand atat patronii firmelor de transport cat si pe soferi si familiile acestora in dificultati mai mari decat este cazul.
Soferii de transport extern, carantinati abuziv?
Pentru a afla mai multe detalii despre aceasta situatie, am stat de vorba cu Zsolt Gogucz, Managing Director Kefren Expres, autorul unei petitii de succes care cerea ca prevederile Ordonantei militare numarul 1, care nu includea printre masuri sprijinirea transportatorilor cu autoutilitare de peste 3,5 tone, sa faca tocmai acest lucru, extinzand ajutorul si catre cei cu vehicule mai usoare, mergand pana la cele de 2,4 tone. Mai mult, acesta este de asemenea autorul a inca unei petitii, in care cere lamurirea Orodonantei militare nr. 4 in sensul completarii in doua exemplare a declaratiei DSP la intrarea in tara, sau chiar folosirea unei declaratii tip specifice transportului de marfa, in asa fel incat sa elimine informarea incorecta sau abuzurile, iar in unele cazuri o lipsa totala de transparenta din partea autoritatilor. Este de la sine inteles ca astfel de situatii nu doar ca fragmenteaza traseul marfurilor transportate, ci chiar induc o stare de panica suplimentara in cadrul familiilor soferilor, care se pot vedea supuse la randul lor unor situatii de izolare si carantinare nenecesare. Nu in ultimul rand, Zsolt Gogucz acuza neconcordante chiar si in felul in care este raportat somajul tehnic la activitatea transportatorilor, fiind cunoscut faptul ca acestia lucreaza cu termene de incasari foarte lungi, care merg uneori si pana la 120 de zile si care nu pot, in consecinta, sa reflecte situatia firmelor respective la momentul adoptarii de catre guvernanti a unor facilitati care sa le sustina afacerile.
Fara soferi, vom ramane fara mancare
O alta situatie neplacuta este semnalata de Constantin Ciordas, transportator local din Oradea, care este autorul unei alte petitii (se pare ca doar asa se mai pot schimba lucrurile in Romania!) ce solicita revizuirea urgenta a articolului 4 din Ordonanta militara cu numarul 4. Mai precis, acesta semnaleaza ca, din cauza acestui articol, riscam ca in scurt timp sa ne aflam in fata unei adevarate lipse de soferi, care la randul ei va conduce, pe cale de consecinta, la o penurie generalizata de alimente pentru populatie, dar si de echipamente medicale si alte bunuri de care romanii au nevoie. „Nu intelegem de ce atata secretomanie, pentru ca sigur ca se cunosc problemele din piata”, a mai aratat Constantin Ciordas, remarcand in acelasi timp faptul ca discriminarea pe care o fac oficialii intre transportatorii internationali si cei care activeaza intern este inexplicabila, in conditiile in care si cei locali sunt expusi la virus, nu doar cei care vin din strainatate, desi acestia din urma sunt carantinati cu precadere. Problema, prin urmare, va fi cu atat mai mare cu cat Romania nu produce foarte multe alimente, drept pentru care multe dintre acestea vin din import. Consecinta? Simplu, nu doar ca vom fi consemnati la domiciliu, dar nu vom mai avea nici ce sa mancam.
Nu in ultimul rand, cu o declaratie care nu poate linisti pe nimeni, Presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, domnul Augustin Hagiu, a declarat in exclusivitate pentru RisCo.ro faptul ca „se produc doua fenomene: scaderea foarte mare a comenzilor, acestea se duc catre 2-3%, iar in paralel (dar in sens opus) este problema soferilor carantinati. Cand se vor relansa comenzile in 2-3 saptamani, va fi o mare problema. Ce nu se intelege este ce se doreste la nivelul autoritatilor. De ce se intampla treaba asta este o mare enigma” (carantinarea soferilor, n.r.).