Doar trei saptamani ne mai despart de Vinerea Neagra, iar pregatirile sunt in toi. Startul cumparaturilor de Black Friday se va da anul acesta in Romania pe 13 noiembrie, iar magazinele s-au inscris deja in cursa reducerilor si au inceput promovarea articolelor care vor fi puse in vanzare la preturi mai mici. Noutatea din 2020 este contextul pandemic, aspect ce a schimbat anul acesta comportamentul de cumparare al romanilor si ramane de vazut daca isi va pune amprenta si asupra fenomenului Black Friday. Un lucru este cert insa: 2020 aduce in competitia reducerilor produse care in alti ani ar fi parut inedite sau chiar bizare. Mastile de protectie, dezinfectantii, servetelele antibacteriene, gelurile de curatare si dezinfectare, ochelarii medicali de protectie, dispenserele, manusile de unica folosinta, dar si banalul spirt au inceput deja sa fie promovate de magazinele online care se pregatesc de Vinerea reducerilor.
Asteptari de la Vinerea neagra
Sectorul e-commerce este in urcare puternica. Romania ar avea o crestere de 30% a comertului electronic, cea mai spectaculoasa din U.E., potrivit specialistilor de la Ecommerce Europe, asociatie care reprezinta peste 100.000 de companii din Europa, cea mai importanta voce a sectorului european de comert digital. In acest context, multi retaileri s-au pronuntat deja si au anuntat pe site-urile de vanzari ca isi vor creste stocurile si se aprovizioneaza temeinic pentru Black Friday, eveniment de la care au asteptari chiar mai mari decat in 2019, in ciuda pandemiei. Sunt insa si voci, in randul consultantilor fiscali, care sustin ca am putea asista la o scadere a achizitiilor in Vinerea reducerilor si asta din cauza scaderii puterii de cumparare pe fondul crizei. Cum parerile sunt impartite, singura dovada clara a dimensiunilor fenomenului Black Friday din 2020 va fi chiar bilantul zilei de 13 noiembrie de care ne mai despart cateva saptamani.
Pana atunci marii retaileri si-au facut stocuri cu produsele cu cea mai mare cerere in 2020 si se asteapta la o adevarata "vanatoare". Vorbim aici de materialele sanitare si de protectie, de substantele dezinfectante, de la cele speciale pentru unitatile medicale pana la cele de uz general, de la geluri la alcool sanitar.
S-a schimbat comportamentul de cumparare al romanilor
Este poate fraza cea mai folosita in ultimele luni. Ce inseamna asta? Avem doua baricade. In contextul crizei si a incertitudinii, o parte din romani si-au setat in 2020 anumite prioritati. Unii au ales sa se aprovizioneze cu produse de stricta necesitate, unde s-au observat vanzari mari, altii s-au dovedit mai rationali in achizitiile facute. Un alt aspect de remarcat, este faptul ca pentru cei care au bugete mari si care nu duc grija zilei de maine, perioada de lockdown a insemnat achizitii aproape zilnice, vizite nenumarate pe site-urile magazinelor online si comenzi mai multe, spre bucuria curierilor. Pe acesta categorie se bazeaza si retailerii de Black Friday.
Cifrele din 2019
In final, va reamintim ca anul trecut a fost unul spectaculos in ce priveste achizitiile de Black Friday. Au fost si 250 de produse comandate in numai o secunda si cel mai mare retailer online din Romania a vandut de peste 499 de milioane de lei si a inregistrat 10,8 de milioane de vizite pe site. La capitolul cele mai accesate produse in 2019 au ramas cap de lista electronicele si electrocasnicele.