In 2024, evenimentul Black Friday va fi organizat pe data de 15 noiembrie. Apetenta romanilor pentru achizitii de Black Friday creste de la an la an. Chiar daca declarativ, foarte multi sunt neincrezatori in reducerile din Vinerea Neagra, statisticile oficiale demonstreaza contrariul. In 2023, eMAG, cel mai mare retailer online din Romania, a inregistrat un an cu record, vanzari de 731 milioane lei, un avans de aproape 90 milioane lei fata de Vinerea Neagra din 2022. Totodata, studiul Black Friday, realizat de Starcom Romania, arata ca 8 din 10 romani au facut achizitii in Vinerea Marilor Reduceri, iar 30% dintre acestia s-au indreptat catre produse pe care si le-au dorit pur si simplu, fara un motiv anume.
Vinerea Neagra in Romania- Ziua cu cele mai mari reduceri din an
Black Friday 2024 Romania se organizeaza in data de 15 noiembrie 2024. Totusi, sunt semnale ca si anul acesta magazinele vor incepe Black Friday pe 1 noiembrie si vor tine pana pe 30 noiembrie. Conform traditiei americane, Black Friday este in ziua de dupa a patra joi a lunii noiembrie -Ziua Recunostintei, adica pe 29 noiembrie 2024.
Desi mai sunt doua luni pana la Black Friday, marile magazine au inceput deja strategiile. Conform blackfriday.ro, pe lista magazinelor participante la Black Friday 2024 se afla marii jucatori din industria IT, cosmetic si parfumuri, bijuterii, electrocasnice, Home&Deco. Li se alatura si brandurile romanesti si de haine, incaltaminte, bricolaj, companiile aeriene si agentiile voiaj, la fel ca in anii anteriori.
Printre magazinele care si-au pregatit deja reducerile se numara: Flanco, Decathlon, litoralulromanesc.ro, Amazon, Dedeman, F64, Carturesti, Douglas, Lensa, VOYO, Farmec, Cupio, Libris, Teillor, epantofi.ro. Si la editia din 2024 si-au anuntat participarea mai multe institutii financiare precum BCR sau Revolut, cu oferte de credite de Black Friday, carduri de cumparaturi si de debit.
Agentiile de turism si companiile aeriene se intrec in oferte de vacante, in zona exotice si nu numai. Potrivit BlackFriday.ro, in anii trecuti s-au inregistrat chiar si reduceri de peste 2000 de euro la vacantele de lux si peste 500 de euro pentru vacantele cu pret mediu.
Comportamentul romanilor de Black Friday
Romanii nu rezista tentatiei de a face achizitii de Black Friday, desi foarte multi se arata neincrezatori in oferte. Cu toate ca au suspiciuni in privinta reducerilor, romanii cumpara din ce in ce mai mult, de la an la an. Cazul eMAG demonstreaza acest fenomen.
In 2023, eMAG a estimat vanzari totale de 680 milioane lei, dar vanzarile au depasit cu 51 milioane lei aceste estimari. Numarul de produse vandute de Black Friday s-a dublat in patru ani, de la 1,3 milioane in 2019, la 2,8 milioane in 2023.
Evolutia vanzarilor marelui retailer online:
- 2023: 731 milioane lei
- 2022: 644 milioane lei
- 2021: 609 milioane lei
- 2020: 585 milioane lei.
Pe de alta parte, studiul Black Friday, realizat de Starcom Romania, arata ca In 2023, s-a inregistrat o crestere semnificativa a numarului de cumparatori de Black Friday, inregistrandu-se si o rata de conversie de 99% in randul consumatorilor romani din mediul urban. Cercetarea a mai aratat faptul ca 5 din 10 dintre cumparatorii de Black Friday fac in continuare achizitii din necesitate; 30% dintre acestia se indreapta catre produse pe care si le doresc pur si simplu, fara un motiv anume; dintre cumparatorii de Black Friday care profita de perioada promotionala pentru a achizitiona cadouri, majoritatea se pregatesc pentru sezonul festiv.
Printre categoriile de produse preferate de romani de Black Friday se numara: hainele, aparatele electrocasnice, telefoanele mobile/tablete/accesorii, produsele de ingrijire personala, produsele de machiaj.