Presiunile investitorilor si ale factorului politic asupra producatorilor auto, carora li se cere sa accelereze tranzitia catre vehiculele electrice, au facut sa se inmulteasca semnalele cu privire la faptul ca multe companii vor avea provocari foarte mari de depasit.
Pentru Romania, unde industria auto isi aduce cel mai important aport la productia industriala, mii de locuri de munca fiind angrenate in acest domeniu, presiunile legate de reducerea costurilor de productie ale marilor producatori auto, in cadrul tranzitiei catre automobilele electrice, reprezinta o adevarata amenintare.
Astfel, directorul executiv al Stellantis, Carlos Tavares, a declarat ca presiunea externa asupra producatorilor de automobile pentru a accelera trecerea la vehicule electrice ameninta potential locurile de munca si calitatea vehiculelor, deoarece producatorii se lupta sa gestioneze costurile mai mari ale constructiei de vehicule electrice.
Costuri de productie ”dincolo de limitele” suportabilitatii
Guvernele si investitorii doresc ca producatorii de masini sa accelereze tranzitia la vehiculele electrice, dar costurile sunt “dincolo de limitele” a ceea ce poate sustine industria auto, a spus Tavares intr-un interviu, potrivit Reuters.
“Ceea ce s-a decis este sa se impuna industriei de automobile o electrificare care aduce 50% costuri suplimentare fata de un vehicul conventional”, a spus el.
“Nu putem transfera 50% din costurile suplimentare catre consumatorul final, deoarece majoritatea clasei de mijloc nu vor putea plati.”, a adaugat Tavares.
Producatorii de automobile ar putea percepe preturi mai mari si ar putea vinde mai putine masini sau ar putea accepta marje de profit mai mici, a spus Tavares. Ambele cai duc la reduceri.
Avertismentul sindicatelor
Iar liderii sindicali din Europa si America de Nord au avertizat ca zeci de mii de locuri de munca ar putea fi pierdute.
Producatorii de automobile au nevoie de timp pentru testare si pentru a se asigura ca noua tehnologie va functiona, a spus Tavares. Presiunile pentru accelerarea acestui proces “vor fi doar contraproductive. Vor duce la probleme de calitate si la tot felul de alte probleme”, a spus el, aratand ca Stellantis urmareste sa evite reducerile prin cresterea productivitatii intr-un ritm mult mai rapid decat norma industriei.
”In urmatorii cinci ani, trebuie sa ne adaptam unei productivitati de 10% pe an... intr-o industrie care este obisnuita sa ofere o imbunatatire a productivitatii de 2 pana la 3%”, a spus el.
”Viitorul ne va spune cine va putea digera acest lucru si cine va esua”, a mai spus Tavares. ”Punem industria la limita”, a completat Directorul executiv al Stellantis, potrivit sursei citate.
Presiune din partea noilor veniti
In context, costurile vehiculelor electrice sunt de asteptat sa scada, iar analistii estimeaza ca vehiculele electrice cu baterie si vehiculele propulsate de motoare cu ardere interna ar putea atinge paritatea costurilor in a doua jumatate a acestui deceniu.
La fel ca alti producatori de automobile care obtin profituri din vehiculele cu ardere, Stellantis este sub presiunea producatorului de vehicule electrice Tesla si a altor startup-uri de vehicule pur electrice, cum ar fi Rivian.
Companiile de vehicule electrice sunt mult mai mici in ceea ce priveste vanzarile de vehicule si locurile de munca. Dar investitorii au dat Tesla si Rivian evaluari de piata mai mari decat proprietarului marcii SUV Jeep sau al francizei extrem de profitabile de camionete Ram.
Aceasta presiune a investitorilor este agravata de politicile guvernamentale care vizeaza reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera.
Termene limita impuse pentru trecerea la electric
Uniunea Europeana, California si alte jurisdictii si-au stabilit obiective de a pune capat vanzarilor de vehicule cu combustie pana in 2035. Regatul Unit a stabilit 2030 ca termen limita pentru trecerea la vehicule exclusiv electrice.
Tavares a spus ca guvernele ar trebui sa-si schimbe accentul politicii climatice spre curatarea sectorului energetic si dezvoltarea infrastructurii de incarcare a vehiculelor electrice.
Stellantis, creata in 2021 prin fuziunea producatorului auto francez Peugeot si a producatorului auto italo-american Fiat Chrysler, este pe cale de a reduce costurile cu 5 miliarde de euro prin eficientizarea operatiunilor sale, a spus Tavares.
Actualul director executiv al companiei a accelerat dezvoltarea vehiculelor electrice produse de Stellantis, angajand 30 de miliarde de euro pana in 2025 pentru dezvoltarea de noi arhitecturi de vehicule electrice, construirea de fabrici de baterii si investitii in materii prime si noi tehnologii.
Astfel, Stellantis a anuntat ca a investit intr-un strat-up pentru producerea de baterii solide, alaturi de producatorul german Daimler.
“Putem investi mai mult si sa mergem mai adanc in lantul valoric”, a conchis Tavares, care nu a exclus si alte investitii in viitorul apropiat.