Atentie la capcanele de Black Friday

Atentie la capcanele de Black Friday

Black Friday se apropie cu pasi repezi si multi dintre noi avem deja in minte cel putin un produs pe care ne dorim sa-l achizitionam la un pret mai bun. Suntem cu ochii pe promotii, facem calcule si ne pregatim din timp cosul de cumparaturi. In aceasta perioada, este recomandat sa facem comparatii intre oferte si sa studiem foarte bine reducerile pentru a ne asigura ca avem de-a face cu o scadere a pretului si nu este doar o oferta inselatoare. Nu doar in magazinele fizice trebuie sa fim vigilenti, ci si in cazul cumparaturilor online. Pandemia a dus la o dezvoltare a segmentului e-commerce, din ce in ce mai multi romani fac plata folosind cardul si este nevoie de o secunda de neatentie pentru a cadea intr-o capcana. Pentru cumparaturi in siguranta, va oferim un mic ghid:

1. Verifica pretul cu atentie!

In privinta reducerilor, trebuie sa retinem cateva detalii importante. Pret redus inseamna cel mai mic pret aplicat unui produs, in acelasi spatiu de vanzare, in ultimele 30 de zile de dinainte de oferta Black Friday. Pretul vechi si pretul nou trebuie sa fie afisate simultan. Atentie atunci cand reducerea este exprimata in procente. Faceti un calcul rapid, ca sa fiti siguri!

2. Cititi intotdeauna termenii si conditiile de vanzare/livrare/garantie/returnare

Daca achizitionati produsul online, cu atat mai mult trebuie sa manifestati prudenta. Black Friday este o perioada agitata si aglomerata, asa ca timpii de livrare ar putea sa se modifice, de aceea este bine sa va informati in aceasta privinta inainte de achizitia produsului. Trebuie sa stiti si faptul ca garantia este de doua feluri: legala si comerciala. Astfel, cea legala este in general de 2 ani si se aplica pentru orice produs achizitionat. Bineinteles, ea poate varia daca produsul are o durata de viata mai mica. Cea comerciala este suplimentara si poate fi acordata de vanzator, dar si de producator. Important: nu se exclud una pe cealalta! Produsul poate fi returnat in termen de 14 zile fara specificarea unui motiv anume, insa verificati cu atentie contractul. Un aspect de retinut este faptul ca daca produsul este realizat in baza unor specificatii clare ale clientului, returnarea se face doar in conditiile mentionate in contract. Dupa returnare, verificati rambursarea sumei platite.

3. Alegeti verificarea produselor la livrare

Serviciul cu deschidere la livrare este o solutie eficienta si sigura in aceasta perioada. Veti plati o suma foarte mica in plus (1-5 lei in general) si veti avea posibilitatea de a deschide comanda si de a verifica daca produsele comandate sunt corespunzatoare, insa fara a le face proba. In cazul in care produsul vine deteriorat, veti refuza sa il ridicati si se va intoarce la firma de la care a fost achizitionat. Potrivit ANCOM, conditiile in care se realizeaza livrarea unor produse comandate online sunt parte a raportului contractual intre comerciantul care detine magazinul online si cumparator. Chiar si in cazul in care comerciantul trimite produsul catre client cu un furnizor de servicii postale, responsabilitatea privind livrarea produselor comandate revine comerciantului. Acesta, la randul sau, se poate indrepta impotriva furnizorului de servicii postale daca apar probleme. Pentru tine, ca si client, este important sa stii ca pentru orice problema te vei adresa direct magazinului online.

4. Nu deschide mail-uri suspecte si nu furniza date

Atacurile de tip phishing sunt la ordinea zilei, mai ales in aceasta perioada. Acestea sunt indreptate in special spre platformele de plata si magazinele online. Scopul este furtul de date. Fie ca realizeaza pagini ale unor firme fantoma, copiaza site-uri ale magazinelor online sau transmit mail-uri in care sunt prezentate reduceri uriase, scopul va fi de a-l convinge pe destinatar sa furnizeze date confidentiale. Asadar, specialistii in securitate cibernetica recomanda sa nu introduceti datele cardului pe site-uri suspecte, sa verificati datele de identificare ale magazinului online, sa nu dati click pe link-uri primite pe mail de la adrese suspecte.

5. Monitorizati conturile bancare

Un aspect foarte important de care trebuie sa tineti cont in aceasta perioada este verificarea contului bancar personal. Imediat dupa ce ati facut o plata sau ati primit un mail de confirmare a unei comenzi, verificati contul prin intermediul unei aplicatii mobile sau direct la un bancomat pentru a vedea daca totul a fost in regula cu tranzactia de Black Friday.