De astazi, "Big Brother" ANAF intra in actiune! Agentia Nationala de Administrare Fiscala va putea sa verifice toate operatiunile facute in conturile firmelor si persoanelor fizice. In fapt, este vorba despre activarea ”Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare”. In termen de 10 zile, toate institutiile financiar-bancare sunt obligate sa trimita catre ANAF datele despre conturi. In categoria aceasta intra institutiile de credit, de plata si institutiile emitente de moneda electronica. Orice operatiune fara acoperire sau care va ridica suspiciuni va fi supusa verificarilor.
Alinierea legislatiei din Romania la normele europene
La o saptamana distanta de data anuntata initial pentru intrarea in vigoare a noilor prevederi legale, ANAF incepe lupta pentru combaterea spalarii banilor. Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare transpune o directiva europeana si a fost reglementat prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 111/2020.
Concret, va contine informatii detaliate despre conturile firmelor si persoanelor fizice ce vor fi pastrate in registru pana la momentul in care se vor inchide si inca zece ani dupa inchiderea lor. Informatiile vizeaza: date despre cont si titular, datele persoanelor care au drept de semnatura pentru cont, date ale beneficiarului real al titularului de cont-client si date de identificare ale concesionarului casetei de valori. Registrul va putea fi accesat de autoritatile fiscale si publice, institutiile care actioneaza in domeniul prevenirii spalarii banilor si cele de urmarire penala. Vor exista insa unele diferente. Informatiile vor fi accesate "la liber" de organele de urmarire penala si Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, insa celelalte autoritati vor trebui sa depuna cerere la ANAF. Potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, atat solicitarea cat si furnizarea datelor din registru se va face exclusiv in format electronic.
Criptomonedele, in vizorul ANAF
De vigilenta inspectorilor fiscali nu scapa nici cei care utilizeaza criptomonede. De altfel, anul trecut a fost primul an in care a fost introdusa obligativitatea de a declara la ANAF veniturile obtinute din criptomonede in Romania. Castigurile obtinute astfel sunt impozitate cu 10%, iar pentru acestea se depune declaratia unica. De acum, si operatiunile pe baza de criptomonede vor fi verificate de ANAF.
Noua legislatie are ca scop lupta cu fenomenul spalarii banilor si finantarii terorismului, dar si identificarea beneficiarului real al miscarilor de bani, a transmis Agentia Nationala de Administrare Fiscala.