Pentru imaginea unei companii, o relatie buna cu mass-media este o conditie esentiala. Deseori, jurnalistii sunt vazuti drept acele persoane permanent in cautare de senzational. O perceptie care de multe ori este total gresita. Totodata, exista si ideea ca abordezi presa doar atunci cand compania are nevoie si ca este suficient un comunicat de presa. Sunt doar doua dintre atitudinile complet eronate care in timp pot afecta imaginea unei companii. Indiferent de forma si ocazia cu care interactionezi cu jurnalistii, fie ca la mijloc este vorba de un contract, fie ca esti pur si simplu abordat de presa pentru a-ti expune punctul de vedere, ca antreprenor, incearca pe cat posibil sa nu faci urmatoarele greseli majore:
1. Un contract cu presa NU inseamna ca ai "inchiriat" jurnalistul
Stiu ca pare drastica formularea, dar aceasta atitudine este des intalnita in randul antreprenorilor. Sa zicem ca ai un eveniment, o deschidere de filiala, si ai semnat un contract pentru publicitate cu o televiziune. Este total gresit sa tratezi oamenii trimisi in teren pentru realizarea materialului ca pe propriii tai angajati, sa le impui lucruri, sa incerci sa-i controlezi, sa te amesteci in activitatea lor. Daca ai anumite pretentii in privinta materialului final, este bine sa le discuti cu persoana care se ocupa de incheierea contractului, sa fie prevazute in document, cunoscute de la inceput. Totusi, poti sa le comunici si echipei din teren, dar cu un limbaj adecvat si sa eviti imixtiunile in activitate lor la eveniment.
2. NU trata jurnalistii ca si cum le-ai face o favoare
Interactiunea cu jurnalistii nu are loc doar la evenimente. Se intampla ca oamenii de presa sa-ti solicite un interviu fara sa fie o ocazie anumite sau sa te contacteze pentru un punct de vedere pe un subiect despre care ai cunostinte si il stapanesti. Daca mai reprezinti si o autoritate in domeniu (ai propria firma si esti si reprezentant al unei asociatii sau organizatii), atunci te poti astepta la solicitari din partea jurnalistilor. Cele doua mari greseli pe care trebuie sa le eviti in aceasta situatie sunt: sa le ignori total cererile sau sa-i tratezi ca si cum le-ai face o favoare. Activitatea jurnalistilor este contracronometru de multe ori. Daca iti solicita o informatie, se asteapta ca raspunsul sa fie prompt sau intr-un interval optim pentru realizarea materialului. Faptul ca ti-au acordat atentie, este un avantaj de care trebuie sa profiti. In ceea ce priveste atitudinea sfidatoare, asteapta-te ca pe viitor sa ai parte de reversul medaliei fix in momentul in care vei avea nevoie de ei. Atentie! Nu le faci o favoare jurnalistilor. Ei sunt in slujba cetatenilor, printre care si clientii tai, partenerii tai. Daca iti solicita un punct de vedere este pentru ca il considera esential pentru public.
3. NU te prezenta la un interviu nepregatit
Nu-ti imagina neaparat interviul ca un moment "profesor-elev" in care jurnalistul are ca unic scop evaluarea ta si a companiei si isi doreste sa scoata la iveala punctele slabe, dar nici nu te duce cu lectia nefacuta. Cu alte cuvinte, nu te prezenta nepregatit la un interviu prestabilit. Tu stii cel mai bine cum functioneaza afacerea ta, ce perspective de viitor ai, care este impactul business-ului tau. Asa ca jurnalistul va dori sa afle aceste lucruri de la tine. Aici apare si o capcana: NU incerca sa-i impui jurnalistului ce sa te intrebe, doar pentru ca tu nu ti-ai facut temele. Se va simti jignit si controlat si s-ar putea sa ai parte tocmai de efectul invers. La orice intrebare, cauta sa construiesti un raspuns. Nu ai date exacte, ofera o parere, o perspectiva.
4. NU te manifesta ca un atotcunoscator si evita aroganta
Este clar de la bun inceput ca daca un jurnalist te abordeaza este pentru ca iti recunoaste capacitatea, autoritatea si cunostintele. Pornind de la acest principiu, nu te manifesta in timpul unui interviu arogant si evita sa cazi in capcana de a incerca sa-l convingi pe omul de presa despre cat de inteligent esti tu. Va fi egal cu zero. Mai degraba concentreaza-ti atentia pe construirea unui discurs coerent, clar, concret, cu propozitii scurte si de impact pentru public, pentru ca el este destinatarul final.
5. NU te concentra pe reclama, ci pe emotie si poveste
Povestile vand! Ai auzit probabil aceasta replica a jurnalistilor. Ei bine, tine cont de asta atunci cand ai ocazia sa oferi un interviu sau sa participi la o emisiune radio/tv. Tu reprezinti business-ul si atitudinea ta este cea mai buna reclama. Nu este nevoie sa ridici afacerea in slavi, sa epatezi, sa te lauzi. In mass-media si pentru public conteaza emotiile, povestea din spate, oamenii si acele aspecte extraordinare. Gandeste-te la asta: decat o ora de vorbarie si laudatio, mai bine 5 minute memorabile! Evita limbajul specializat, cauta simplitatea. Starneste emotie! Foloseste un citat dupa care te ghidezi! Incearca sa spui lucrurilor pe nume si evita raspunsurile evazive.