ANAF a finalizat procedura esalonarii la plata a obligatiilor fiscale

ANAF a finalizat procedura esalonarii la plata a obligatiilor fiscale

„Ministerul Finantelor Publice (MFP) şi Agentia Nationala de Administrare  Financiara (ANAF) au apreciat ca primordiala sanatatea populatiei şi a mediului de afaceri, sens in care au creat un mecanism de sprijinire a contribuabililor de buna credinta oferind un pachet de masuri fiscale, inclusiv amanarea platii obligatiilor bugetare, pentru ca acestia sa nu resimta puternic efectele negative ale pandemiei.” Cu aceste cuvinte, conform comunicatului comun remis de ANAF si MFP si citat de Agerpres, cele doua institutii au adus o veste asteptata atat de mediul de afaceri, cat si de contribuabilii obisnuiti: esalonarea la plata simplificata, care se acorda pe o perioada de maximum 12 luni, pentru obligatiile bugetare datorate dupa declararea starii de urgenta. Cu aceste cuvinte, cele doua institutii au adus o veste asteptata atat de mediul de afaceri, cat si de contribuabilii obisnuiti: esalonarea la plata simplificata, care se acorda pe o perioada de maximum 12 luni, pentru obligatiile bugetare datorate dupa declararea starii de urgenta.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca debitorii

Pentru a putea beneficia de aceasta masura, debitorii trebuie sa depuna cerere pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii si sa nu inregistreze datorii la data declararii starii de urgenta, nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala. Totodata, nu trebuie sa se afle in procedura faliment sau in dizolvare. Mai mult, solicitantii trebuie sa aiba depuse toate declaratiile fiscale si sa nu li se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala.

Proiectul ANAF vine in completarea OUG 181/2020

Proiectul esalonarii la plata vine sa clarifice si sa completeze, de altfel, Ordonanta de Urgenta numarul 181 din 26 octombrie 2020, care prevedea, printre altele:

- Prorogarea termenului privind rambursarea TVA cu control ulterior pana la 25 ianuarie 2021

- Cheltuieli deductibile cu testele Covid, prin care angajatorul poate solicita contravaloarea testelor facute de angajati  

- Reducerea impozitului pe cladiri pana la data de 2 decembrie 2020, o masura destul de importanta prin care HoReCa, spre exemplu, putea obtine reducerea impozitului anual pe cladiri cu o cota de pana la 50%, respectiv scutirea de la plata taxei lunare pe cladiri.  

De ce este proiectul ANAF important?

Raspunsul la aceasta intrebare este simplu: aduce o gura de aer binevenita pentru acei contribuabili care nu mai pot plati datoriile catre stat, din cauza situatiei generate de pandemie. O situatie in care, sa recunoastem, se pot afla in acest moment foarte multi dintre noi. La fel de important este insa si faptul ca nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta nr. 29/2020 si neachitate pana la data de 25 decembrie 2020.