Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a reclasificat companiile din România, stabilind astfel şi lista marilor contribuabili, cu termen de aplicare pentru 1 ianuarie 2022. Totodată, organismul fiscal a modificat şi regulile în funcţie de care se face încadrarea la categoria menţionată anterior. Mai mult, potrivit autorităților, sunt preconizate anumite schimbări și pentru contribuabilii mijlocii.
Ce criterii se aplică pentru încadrarea companiilor drept mari contribuabili?
În principiu, din perspectiva fiscală a ANAF, pentru a intra în rândul marilor contribuabili, companiile sunt selectate în baza unui algoritm complex format din trei indicatori principali, respectiv:
- Criterii specifice privind activitatea desfășurată (societăți bancare, de asigurări), investițiile derulate (spre exemplu, minim 10 milioane EUR în maxim trei ani de la data înființării) sau calitatea de membru al unui grup fiscal unic etc.
- Criteriul de bază reprezentând agregarea proporțională a unor indicatori financiari: cifra de afaceri 50%, obligațiile fiscale declarate 30% și cheltuielile cu personalul 20%
- Criteriul de continuitate se referă la îndeplinirea constantă a criteriului de bază și a regulilor specifice
Care sunt noile obligații pe care marii contribuabili trebuie să le respecte?
Organizaţiile care nu au fost menţionate în trecut pe lista ANAF trebuie să știe că, anul viitor va aduce două obligații suplimentare, așa cum stabilesc prevederile fiscale, după cum urmează
I. Marii contribuabili vor fi obligați să întocmească anual, până la termenul de declarare și plată a impozitului pe profitul anului anterior, dosarul prețurilor de transfer.
În conformitate cu Ordinul ANAF 442/2016, îndatorirea vizează societăţile mari ce realizează tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare dintre pragurile de mai jos:
➔ 200.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal
➔ 250.000 de euro, pentru tranzacțiile privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal
➔ 350.000 de euro, referitor la tranzacțiile privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
II. Raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin intermediul Declarației 406
Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) reprezintă un standard internațional folosit pentru schimbul electronic de informații contabile între organizații și autoritățile fiscale. Conceput în 2005 de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, a beneficiat de numeroase perfecționări, versiunea cea mai recentă fiind OECD SAF-T 2.0.
Noul ordin ANAF vizează nu mai puţin de 3.364 de mari contribuabili care vor fi administrați de cătrea Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
Lista menţionată poate fi consultată integral aici.