Amânarea ratelor crește de fapt costul total al creditului. Care este soluția recomandată de specialiști

Amânarea ratelor crește de fapt costul total al creditului. Care este soluția recomandată de specialiști

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) nu recomandă amânarea ratelor ce trebuie plătite la bănci.

Debitorii ar trebui să apeleze la această soluție doar în ultimă instanță, pentru că în realitate amânarea vine cu costuri suplimentare.

În chimb, CSALB le recomandă debitorilor să se adreseze instituțiilor financiare de la care s-au împumutat pentru o renegociere a termenilor contractuali.

CSALB intermediază gratuit negocierea

Astfel, amânarea plății ratelor de credit vine cu costuri suplimentare, la care se adaugă imprevizibilitatea situaţiei economice din momentul reluării plăţii ratelor, avertizează specialiştii CSALB, într-un comunicat de presă.

O soluție mult mai convenabilă pentru debitori este să se adreseze băncilor și IFN-urilor, dacă întâmpină dificultăţi financiare care pot afecta derularea contractelor, pentru a găsi soluţii personalizate care să se aplice pe toată perioada derulării creditului.

O variantă este și apelul la CSALB, instituție care a fost înfiinţată ca urmare a unei Directive europene, pentru a intermedia gratuit negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.

Ce se poate negocia cu banca

Numărul de negocieri dintre consumatori şi bănci a crescut, în prima jumătate a anului, cu aproximativ 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.

Foarte important, în 92 din 100 de negocieri, consumatorii îşi rezolvă problemele cu băncile, potrivit sursei citate.

Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC sau încheierea proceselor din instanţă reprezintă măsuri pe care băncile şi consumatorii le-au negociat în prima jumătate a anului în cadrul concilierilor realizate de CSALB.

Prin urmare, în primele şase luni ale anului, 63 de procese în instanţă au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă în cadrul CSALB, faţă de cele 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului 2021.

”Băncile, mai deschise către clienți”

”Dintre negocierile purtate în prima jumătate a anului curent, 92% s-au încheiat cu împăcarea părţilor.

Astfel, nu doar că băncile au preluat mai multe cereri ale consumatorilor, dar procentul mare de împăcări arată o maturizare a actului de negociere.

Băncile au devenit tot mai dispuse să ofere soluţii consumatorilor aflaţi în dificultate, atât prin intermediul cererilor acceptate spre negociere, unde avem o creştere de peste o treime, cât şi prin numărul soluţionărilor directe, fără intermedierea conciliatorilor CSALB, unde aproape că am egalat numărul înregistrat în tot anul anterior”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB.

”Costurile care se adaugă la credit după amânarea cu până la 9 luni a ratelor pot fi semnificative, mai ales dacă ne referim la primii ani din achitarea unui împrumut”, a atras el atenţia.