Dupa o zi la birou, aparent lipsita de evenimente, ajungi sa te simti epuizat. Situatia se repeta si sub influenta oboselii amani iesirea cu prietenii, apoi ziua de sala sau te refugiezi in mancare fast-food. Te-ai intrebat de ce? Raspunsul poate fi chiar un fenomen psihologic subtil numit oboseala decizionala. Decision fatigue este de fapt epuizarea mentala cauzata de luarea unui numar prea mare de decizii intr-un interval de timp. Si nu te gandi doar la deciziile de business sau decizii importante la locul de munca, ci la un cumul de alegeri de la cele personala sau banale pana la cele de impact. Toate cumulate duc la epuizare psihica si emotionala.
Impactul oboselii decizionale asupra productivitatii tale
De claritatea deciziilor tale depind evolutia afacerii si succesul anumitor proiecte. Oboselaa decizionala este dusmanul care iti saboteaza progresul fara sa-ti dai seama. Cum? Iata doar cateva dintre efectele negative:
- Scade calitatea deciziilor - cu mintea obosita nu mai ai rabdare sa analizezi obiectiv;
- Procrastinare- incepi sa gandesti tot mai mult pe principiul “e si maine o zi”, amani sarcinile dificile, iar obiectivele tale raman nerealizate;
- Slabeste autodisciplina- ajungi sa cauti satisfactii rapide si sa faci alegeri nesanatoase;
- Afecteaza imaginea profesionala;
- Scade credibilitatea si increderea echipei in tine.
Cum eviti oboseala decizionala?
Daca si tu te regasesti in aceasta situatie si ai identificat-o drept cauza a multor decizii gresite luate in ultima perioada, atunci este momentul sa actionezi. Important este sa constientizezi si sa incerci sa iti ameliorezi comportamentul. Cum poti evita sau elimina oboseala decizionala? Iata cativa pasi;
- creeaza-ti o rutina
- planifica-ti ziua si chiar programul pe o saptamana
- prioritizeaza si invata sa delegi sarcini
- automatizeaza anumite procese
- Ia pauze regulate
Nu poti face singur totul, nu te pricepi la toate, nu trebuie sa controlezi totul! Deciziile bune au nevoie de o minte linistita!