Cand vine vorba de comunicare, toti ne credem buni la ea. Adevarul este insa altul. Chiar si cei care comunica des nu sunt atat de buni pe cat considera ei. Aceasta supraestimare a calitatilor noastre comunicative se intampla cand interactionam cu oamenii pe care ii cunoastem bine.
Cercetatorii de la Universitatea din Chicago Booth School of Business au testat teoria si au descoperit ceva uimitor. In studiu, cercetatorii i-au grupat pe oameni cu diversi cunoscuti si necunoscuti. Cercetatorii au aflat ca oamenii care se cunosteau nu s-au inteles mai bine decat cei care nu se vazusera niciodata! Si mai rau, participantii si-au supraestimat abilitatile de comunicare iar acest lucru a fost mai pronuntat la oamenii care se cunosteau bine.
Cand comunicam cu oameni pe care ii cunoastem, facem prezumtii despre ce inteleg ei, pe care nu le facem cu strainii. Specialistii au un nume pentru aceasta eroare: prejudecata de apropiere in comunicare.
Comunicarea este legata de leadership. Nu poti sa devii un lider bun pana ce nu esti un comunicator mai bun. Ei sunt cei care stabilesc o comunicare ce ii inspira pe oameni. Realizeaza cu ei o conexiune reala, emotionala, personala.
Urmatoarele 6 strategii te ajuta sa comunici mai bine si sa eviti “prejudecata de apropiere in comunicare”:
1. Vorbeste grupului ca unui individ
In calitate de lider, trebuie sa vorbesti des unor grupuri de oameni. Fie ca este vorba de o intalnire cu o echipa mica sau o sedinta mai dificila, este nevoie sa dezvolti un nivel de intimitate in apropierea cu care comunici, pentru ca fiecare om din incapere sa creada ca ii vorbesti lui. Trucul este sa elimini orice ti-ar putea distrage atentia, sa vorbesti ca si cum te-ai adresa unei singure persoane. Vrei sa fii autentic si sa exprimi energie, atentie, si oamenii sa rezoneze la ce comunici, nu?
2. Vorbeste astfel incat oamenii sa te asculte
Comunicatorii isi citesc auditoriul (grupuri sau indivizi) cu atentie ca sa fie siguri ca nu isi obosesc gura degeaba sau ca dezvolta un subiect neinteresant pentru oameni.
Cand tii un discurs, intotdeauna trebuie sa fii pregatit sa iti ajustezi mesajul la reactiile publicului. Pune intrebari interesante si pastreaza-le oamenilor atentia vie!
3. Lasa-i pe oameni sa vorbeasca
Una dintre cele mai proaste tentatii pentru un lider este sa considere comunicarea ca un drum cu o singura directie. Cand comunici, trebuie sa le dai oamenilor sansa sa isi exprime opinia. Nu insista sa ai ultimul cuvant intr-o discutie! Fii prezent si asculta-i pe oameni.
4. Conecteaza-te emotional
Maya Angelou a spus un mare adevar: "Oamenii vor uita ce ai spus si ce ai facut, dar nu vor uita niciodata cum i-ai facut sa se simta.” Ca si lider, comunicarea ta este moarta daca oamenii nu se conecteaza cu tine la un nivel emotional.
Acest lucru este dificil pentru multi lideri, pentru ca simt nevoia sa proiecteze o anume imagine. Ca sa te conectezi la oameni, renunta la ziduri! Fii transparent si uman. Arata-le ce te intereseaza si ce te motiveaza.
5. Fii atent la limbajul corpului
Autoritatea pe care o ai ii face pe oameni sa le fie greu sa isi exprime adevaratele ganduri fata de tine. Cea mai mare informatie rezida in limbajul corpului unei persoane. Odata ce va conectati la acest nivel, o sa intelegeti mai mult despre personalitatea oamenilor si mesajele pe care vor sa le transmita.
6. Asculta activ
Sa asculti activ este o tehnica simpla care ii asigura pe oameni ca o sa te intereseze ce iti comunica. Ca sa practici ascultarea activa, nu uita sa:
- Petreci mai mult timp ascultand decat vorbind.
- Nu raspunde la intrebari cu alte intrebari!
- Nu le termina altor oameni propozitiile
- Pastreaza-ti atentia mai mare catre celalalt decat asupra ta.
- Fii atent la ce spun oamenii in prezent, nu la interesele lor.
- Gandeste-te ce o sa spui dupa ce celalalt a terminat de vorbit, nu cand vorbeste.
- Pune multe intrebari
- Nu intrerupe!
- Nu lua notite.
Oricine foloseste aceste strategii va comunica mai eficient si va invata cum sa se apropie de un public.
Sursa: Inc.com
Autor: Travis Bradberry
Traducere: Diana Petroiu