Fiecare antreprenor petrece mult timp sa raspandeasca mesaje in societate. Fie ca se afla in fruntea unei sedinte, la un eveniment din industria in care activeaza, sau intr-o discutie cu un posibil client, ocaziile in care trebuie sa ia cuvantul apar mereu.
Sa vorbesti in fata unui public te ajuta sa iti cresti statutul de expert, dar si notorietatea pentru business-ul tau.
In ciuda acestui context, vorbitul in public este una dintre cele mai mari frici pe care le are lumea, fiind totodata o arta si o stiinta.
Dar cu putina practica si urmarind sfaturile potrivite, poti sa lasi publicului impresia mult dorita de tine. Exista asadar 5 metode care te ajuta sa devii un speaker eficient si sarmant:
1. Nu iti invata replicile pe de rost
Multi speakeri considera ca vor avea succes daca invata cuvant cu cuvant ceea ce se regaseste in discursul lor. De fapt, este una dintre cele mai mari greseli pe care le-ai putea face.
Memoratul lasa impresia ca ai repetat indelung, va suna complet fals pentru auditoriu, iar daca cumva uiti un cuvant, exista sanse mari sa suferi un blocaj si sa provoci ulterior o tacere stanjenitoare.
Cea mai inteleapta strategie este sa memorezi ideea-cheie a discursului. Fa-ti un plan, imparte discursul pe parti in functie de importanta, sau asociaza ideile importante cu povesti personale. Astfel, vei avea un discurs fluent si natural, iar publicul te va adora!
Fii flexibil si treci mai departe, chiar daca ai uitat o parte din discurs! Nu uita sa ai mereu pregatite anecdote si glume, pentru a mentine vie atentia publicului.
2. Exerseaza intr-o incapere zgomotoasa
De ce este bine sa exersezi intr-un loc aglomerat si zgomotos? Pentru ca te va obisnui cu atmosfera reala a incaperii in care vei tine discursul respectiv. Intr-o prezentare live, orice lucru se poate intampla: de la taraitul telefoanelor mobile, pana la intrebari urlate din public.
Asadar, daca exersezi intr-un loc zgomotos, inveti sa iti controlezi mai bine reactiile si sa pui accent pe partile cele mai importante din discurs, pentru ca publicul sa inteleaga mesajul tau de baza!
Du-te sa exersezi rostirea prezentarii tale intr-un pub, intr-o sala de biliard, sau intr-un loc cu muzica! O sa vezi diferenta.
3. Nu uita de materialele audio-vizuale
Unul dintre cele mai captivante discursuri pe care le-am vazut a fost al lui Steve Hayden, guru in advertising si omul din spatele reclamei Apple "1984" Macintosh.
Discursul lui a fost centrat pe branding, dar in mare parte ne-a dat posibilitatea sa urmarim reclame amuzante, la care se adauga comentariul lui unic si pertinent, din care toti am avut ce invata.
Un alt discurs pe care l-am apreciat a fost special pentru ca exista un DJ care schimba muzica de fundal ori de cate ori speakerul adauga o noua poveste.
Incearca sa ai un discurs care sa combine artele si sa raspunda nevoii de frumos a publicului, nu doar sa citesti slide-uri dintr-o prezentare.
Elementele audio-vizuale vor aduce o nota de unicitate prezentarii tale, captand atentia publicului!
4. Pune accent pe ceea ce oferi publicului
Chiar si cei mai versati speakeri au emotii inainte de prezentari. Poti scapa de presiune daca iti schimbi putin modul de raportare la lucruri. Gandeste-te mereu cum iti vei ajuta publicul, nu cum performezi tu. Nu uita ca te afli in fata lor pentru a le aduce o informatie de calitate, care sa ii ajute in munca lor. Chiar si daca le aduci numai doua informatii noi, te simti implinit cand simti ca ai produs o schimbare in viata altcuiva.
De asemenea, poti incerca sa vorbesti putin cu publicul tau inainte de speech. Asa te vei acomoda si te vei imprieteni cu publicul.
Rezultat? Vei fi mai relaxat si discursul tau va curge natural!
Poti chiar sa ii nominalizezi pe cativa oameni din public, pentru a da un ton familiar discutiei.
5. Interactiunea este un plus
Pe masura ce sustii discursul, implica-ti publicul in prezentare si gandeste-te cand ii poti transforma in parteneri activi de discutie!
Carol Roth este bancher, antreprenor, investitor, speaker, autor al bestseller-ului "The Entrepreneur Equation."
Autor: Carol Roth
Traducere: Diana Petroiu
Sursa: CNBC