Romanii, mai chibzuiti, din cauza inflatiei. Sondaj: 46% au declarat ca achizitioneaza doar strictul necesar.

Romanii, mai chibzuiti, din cauza inflatiei. Sondaj: 46% au declarat ca achizitioneaza doar strictul necesar.

In contextul inflatiei actuale, aproape jumatate dintre romani isi reduc achizitiile la strictul necesar, arata un sondaj recent. Inflatia ridicata i-a determinat pe romani sa prioritizeze cheltuielile pentru acoperirea nevoilor de baza: alimente, produse pentru casa, facturi si medicamente. Sondajul Reveal Marketing Research a comparat si nivelul cheltuielilor actuale cu cel din 2022, cand a fost realizat un studiu similar.

 

Cumpatati, din cauza scumpirilor

Potrivit sondajului, 46% dintre romanii chestionati sunt de acord, in mare si foarte mare masura, ca achizitiile lor actuale sunt strict necesare pentru supravietuire. Listele de cumparaturi au fost ajustate, iar verificarea si compararea preturilor a devenit un obicei pentru multi. Astfel, in ultima luna, romanii au cheltuit cel mai mult pe:

  • produse alimentare (89%)
  • utilitati (82%)
  • produse de igiena personala (73%)
  • produse pentru ingrijirea casei (67%)
  • medicamente sau suplimente (66%).

Pe de alta parte, cei mai putini bani au fost alocati in ultima luna pentru carti, calatorii sau hobby-uri.

Cosul de cumparaturi din 2022 vs. 2025

Compania de cercetare amintita a realizat prima data un astfel de studiu in privinta comportamentului de cumparare in 2022. Rezultatele de acum trei ani au fost comparate cu cele din sondajul recent.

Astfel, comparativ cu 2022, datele recente arata o crestere semnificativa a cheltuielilor realizate in ultima luna pentru categoriile de baza, precum produsele alimentare (+17%), utilitatile (+16%), produsele de igiena corporala (+11%), produsele pentru curatenie (+8%) si medicamentele si suplimentele (+12%).

Totodata, romanii au cheltuit mai putin luna aceasta fata de 2022 pe produse cosmetice si parfumuri, articole destinate hobby-urilor si accesorii, avand tendinta de prioritizare a cheltuielilor esentiale.

Ce asteapta romanii de la branduri intr-un context economic dificil?

Romanii considera ca brandurile ar trebui sa se concentreze mai mult pe mesaje motivationale, pe promovarea sanatatii, protectiei si sigurantei (50%) si pe sustinerea produselor si antreprenorilor locali (42%).

Romanii se asteapta ca firmele si companiile sa protejeze angajatii si sa evite concedierile (57%), sa sustina comunitatile prin donatii (44%) si sa utilizeze resursele pentru producerea de bunuri esentiale (40%).

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfaşurat online in perioada 05-12.03.2025 pe un eşantion de 1003 respondenti, cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban si peri-urban. Maxima de esantionare este +/-3.1%, la un nivel de incredere de 95%.