La coada, la sediile institutiilor, pe holuri si la ghisee! Asa ii sta romanului cel mai bine si cu greu ne desprindem de vechile metehne in relatia cu institutiile publice si autoritatile. De vina este si mentalitatea, dar si procesul lent al digitalizarii. Romania este pe ultimul loc in privinta utilizarii serviciilor publice online. Un sfert dintre romani acceseaza aplicatiile si site-urile autoritatilor, in timp ce 70% dintre cetatenii UE au folosit servicii publice online in 2024.
Online…este mai greu, pentru romani
Cele mai recente date Eurostat, raportate pentru anul 2024, arata ca 70% dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 16-74 de ani din Uniunea Europeana au declarat ca au folosit un site web sau o aplicatie a unei autoritati publice in ultimele 12 luni, o usoara crestere fata de 2023 (69,3%). Nordicii sunt din nou campioni la digitalizare si accesarea de servicii online. Romania ocupa ultimul loc in clasamentul european.
Potrivit statisticilor oficiale, dintre tarile Uniunii Europene, cele mai mari cote de utilizare a e-guvernarii in 2024 s-au inregistrat in:
- Danemarca (98,5%)
- Tarile de Jos (96,0%)
- Finlanda (95,4%)
La polul opus, Romania (25,3%), Bulgaria (31,5%) si Italia (55,1%) au avut cele mai mici cote.
Ce servicii publice online au fost accesate cel mai des?
In 2024, raportul Eurostat arata ca cea mai frecventa utilizare a serviciilor de e-guvernare a fost obtinerea de informatii despre servicii, beneficii, legi, orele de functionare sau subiecte similare (44,0%). Accesarea informatiilor cu caracter personal a fost a doua activitate cea mai frecventa, 40,0% dintre persoane utilizand acest serviciu.
Descarcarea sau tiparirea formularelor oficiale s-a situat pe locul al treilea, cu 38,1% dintre persoanele din UE utilizand acest serviciu.
Cea mai putin obisnuita utilizare a e-guvernarii a fost efectuarea altor solicitari, reclamatii sau reclamatii.