Red flags! Semne ca ai de-a face cu un client dificil si cum gestionezi situatiile, ca freelancer in online!

Red flags! Semne ca ai de-a face cu un client dificil si cum gestionezi situatiile, ca freelancer in online!

Tot mai multi freelanceri se orienteaza spre activitatea din online. Fie ca aleg domeniul social media sau cel de digital marketing, una dintre cele mai mari provocari poate fi gestionarea clientilor dificili. Li se intampla atat incepatorilor, cat si celor care au deja experienta sa se loveasca la un moment dat de un client care transforma colaborarea intr-o provocare serioasa. De la asteptari nerealiste, la o comunicare deficitara sau comportamente autoritare, toate acestea pot afecta nu doar rezultatele muncii tale, ci si starea ta de bine. Intrebarea este: continui sau nu sa colaborezi? Sunt situatii in care cu o abordare calma si ferma, poti naviga aceste provocari, dar sunt si situatii in care trebuie sa renunti.

 

Clienti dificili in social media si digital marketing

Clientul control freak- este acel client care vrea sa aiba control asupra fiecarui detaliu al activitatii tale. Poate cere modificari frecvente, sa iti spuna exact ce postari sa creezi sau sa impuna un stil de abordare mult prea rigid. Desi feedback-ul este important, un client micro-manager poate deveni obositor si poate incetini procesul creativ. Inainte de a incepe orice proiect, stabileste obiective clare, termene-limita realiste si o comunicare deschisa, limite clare pentru a proteja timpul si energia ta.

Clientul cu asteptari nerealiste- tiparul este usor de identificat: are adesea idei nerealiste despre ce poate fi realizat intr-un anumit interval de timp sau cu un anumit buget, solicita rezultate rapide si semnificative fara a intelege complexitatea unui plan de marketing sau a necesitatii unor resurse, este clientul care spune: „vreau sa creasca pagina de Facebook cu X urmaritori intr-o saptamana si sa vand maine produsul!”. De la inceput este recomandat sa stabilesti obiective clare si ce poate fi realizat in limitele bugetului disponibil. Explica-i faptul ca marketingul pe retelele sociale necesita timp si rabdare pentru a produce rezultate.

Clientul care amana deciziile- este mereu indecis si intarzie procesul de aprobare a propunerilor sau implementarea schimbarilor necesare. Amanarea continua a deciziilor poate duce la stagnare in proiect. Discuta despre aceste aspecte intr-un mod calm si profesionist. Poti stabili limite legate de modificarile de ultim moment sau sa ceri feedback constructiv intr-un termen rezonabil.

Clientul care nu ofera feedback sau e mereu „Gica-contra”- il recunosti prin raspunsurile vagi sau confuze. Fie nu este clar in legatura cu ce isi doreste, fie iti cere schimbari fara sa explice de ce anume este nemultumit sau adopta atitudinea  „Nu-mi place” fara a oferi detalii.

Cum gestionezi clientii dificili, ca freelancer?

Ca freelancer, veniturile tale oscileaza, ai perioade cu proiecte numeroase si perioade „moarte”, iar tentatiile de a accepta orice client sau de a te „lupta” sa pastrezi o colaborare sunt mari. Totusi, atunci cand un client devine dificil, impactul asupra muncii tale poate fi semnificativ: intarzierea termenelor, stres, scaderea calitatii muncii, oboseala, demotivare. Ce faci? Ai doua variante:

Contract detaliat- un contract bine structurat poate preveni multe dintre aceste probleme. Acesta ar trebui sa includa termenii referitori la modificarile frecvente, termenele limita si limitele legate de numarul de revizuiri. De asemenea, include si clauze privind procesul de comunicare si feedback-ul.

Spui NU- inveti sa spui „nu” cand este necesar! Trebuie sa ai curajul de a refuza cerintele nerealiste sau comportamentele care iti afecteaza negativ munca. Intr-o relatie de colaborare, este important sa pastrezi un echilibru.