Imagineaza-ti ca ai putea sa ai o aptitudine care sa te ajute sa cunosti gandurile si sentimentele celor din jur – chiar si in discutiile cu colegii, cu clientii sau cu angajatii tai.
Poate parea o superputere, dar nu este chiar asa. Aptitudinea aceasta se poate invata si perfectiona, pentru ca empatia face adevarate miracole, chiar si in mediul profesional.
Cum definim empatia?
Cele mai cunoscute intelesuri ale empatiei sunt circumscrise urmatoarelor categorii:
1. Tipul de empatie in care simtim direct ce simt ceilalti.
2.Tipul de empatie in care ne imaginam in situatia in care se afla celalalt.
3. Tipul de empatie in care iti imaginezi lumea, sau o situatie, dintr-un alt punct de vedere decat cel personal.
4. Tipul de empatie pe care anumiti cercetatori il numesc “ telepatic”. Inseamna sa stii sa citesti emotiile si limbajul trupului ale unei persoane.
Studiul din spatele acestei superputeri: empatia
Daca nu intelegi care este legatura dintre aceasta aptitudine si lumea de business, rezultatele studiului de mai jos te vor suprinde.
Compania Development Dimensions International (DDI) a studiat leadership-ul timp de 46 de ani. Acestia considera ca esenta leadeship-ului poate fi rezumata la zeci de “conversatii fructuoase” cu ceilalti, inauntrul si in afara organizatiei.
Au chestionat peste 15,000 lideri, de la 300 de organizatii, din 20 de industrii si 18 tari, pentru a determina care skill conversational are cel mai mare impact in ceea ce priveste performanta generala. Rezultatele au fost publicate in raportul lor, High Resolution Leadership. Chiar daca skill-uri ca “incurajarea implicarii altora” sau “recunoasterea rezultatelor bune” sunt foarte importante, empatia ramane in top, fiind aleasa de catre majoritate ca indicatorul cel mai bun al performantei.
Ray Krznaric, autor al cartii Empathy: Why It Matters, and How to Get It, rezuma foarte bine importanta empatiei: “Empatia, la locul de munca contemporan, nu mai inseamna sa vezi lucrurile din perspectiva altuia. Este chiar piatra de temelie a muncii in echipa, a design-ului inovator, a leadership-ului inteligent. Este despre felul in care ii ajuti pe ceilalti sa se simta auziti si intelesi.”
Vestile mai putin bune...
Raportul DDI arata ca societatea actuala are o nevoie acuta de lideri care sa fie empatici.
Doar 4 din 10 lideri s-au dovedit sa aiba skill-uri puternice de empatie!
Solutia ar fi petrecerea unui timp mai mare de interactionare cu angajatii, fata in fata, vorbind despre performantele si aspiratiile lor de la job.
Recursul la tehnologie (telefonie mobila, retele de socializare, e-mail-uri) poate distruge conversatia reala intre angajator si angajat.
Asa cum o arata studiile recente de pe piata, empatia poate face toata diferenta intr-o organizatie care se confrunta cu probleme de comunicare la nivelul structurii interne.
Un lider poate sesiza potentialul angajatilor sai si restaura echilibrul comunicarii in echipe, cu ajutorul empatiei si prin dialog autentic.
Daca acest articol ti s-a parut interesant, urmareste-ne si pe paginile de Facebook, Twitter, sau LinkedIn!
Sursa: Inc.com
Traducere: Diana Petroiu