Aceste provocări sunt foarte bine încapsulate în „modelul AIDA”, despre care vom vorbi în continuare, deoarece aduce în discuție subiectele de interes pentru o afacere de închiriere a imobilelor de vacanță.
**
Extras din volumul „Banii dorm la tine acasă – Arta închirierii în regim hotelier”, apărut în luna iulie 2025 la Editura C.H. Beck sub semnătura autoarei Alexandrina Maria Păuceanu, doctor în Managementul Organizației, conferențiar universitar și conducător de doctorat la Geneva Business School (Spania), implicată activ în mentoratul academic la nivel european, în cadrul programului EURAXESS.
**
Modelul AIDA este despre de a reține atenția utilizatorului sau a potențialului client. O altă provocare este crearea interesului clientului față de imobilele propuse spre închiriere prin diversele avantaje pe care le oferi. Interesul este urmat de dorința de a închiria locația. Dar de cele mai multe ori, din cauza unor imagini neatractive prezentate pe website sau pe platformele de închirieri, dorința de a închiria se estompează, deși interesul există. Pentru a avea succes constant, este imperios necesar să descoperi modalități de a te diferenția pe piață. Aceasta este o provocare în sine, însă toate lucrurile enumerate anterior au legătură directă cu activitatea de marketing.
Ultima provocare pe care o discută modelul AIDA este faptul că, în toate cazurile, clientul are ultimul cuvânt în luarea deciziei de cumpărare a serviciului. Devine greu de cuantificat dacă se va întâmpla acest lucru sau nu. De aceea, a îndemna clientul la acțiune (închirierea în sine) ar putea fi provocarea finală a fiecărui administrator/investitor.
Modelul AIDA, utilizat în marketing și comunicare, pentru a ghida călătoria publicului de la conștientizare la acțiune și pentru a crește vânzările, te poate ajuta să înțelegi etapele prin care trece publicul tău țintă și astfel să-ți adaptezi mesajele și strategiile.
Modelul AIDA are 4 componente: atragerea atenției clienților și crearea interesului față de locație (A), informarea audienței (I), crearea dorinței pentru produsul sau serviciul prezentat (D) și achiziția sau luare de atitudine (A). În general, achiziția (sau rata de conversie) depinde foarte mult de pregătirea audienței, de ofertă, dar și de prezentarea soluției, raportată la nevoile publicului țintă.

Reprezentarea grafică a modelului AIDA:
|
Fază |
Definiție |
Explicație |
|
Atenție |
Atragerea atenției a publicului țintă |
Această etapă își propune să atragă atenția publicului și să-l facă conștient de produsul sau serviciul tău. Aceasta implică utilizarea titlurilor convingătoare, a imaginilor atrăgătoare sau a mesajelor interesante, pentru a ieși în evidență. |
|
Interes |
Generarea interesului pentru produs sau serviciu |
Odată ce ai captat atenția, trebuie să generezi interes prin evidențierea beneficiilor, caracteristicilor unice sau a propunerii de valoare a ofertei tale. Aceasta implică furnizarea de informații relevante care stârnește curiozitatea publicului și îl menține implicat. |
|
Dorință |
Crearea dorinței și a imboldului de a lua măsuri |
În această etapă, îți propui să creezi o dorință sau o aspirație puternică pentru produsul sau serviciul pe care îl oferi. Prezintă-i beneficiile, avantajele și modul în care poate îndeplini nevoile sau dorințele publicului. Utilizează tehnici persuasive, cum ar fi mărturii, studii de caz sau povestiri convingătoare pentru a evoca emoțiile și a construi dorința. |
|
Acțiune |
Încurajarea publicului să ia măsuri |
Etapa finală este aceea de a motiva publicul să acționeze, fie că este vorba de a face o achiziție, de a se înscrie la un buletin informativ sau de a te contacta pentru mai multe informații. Oferă apeluri la acțiune (CTA) clare și convingătoare, care ghidează publicul către pașii următori și facilitează luarea de măsuri concrete. |
Crearea unui plan de promovare pentru următoarele (minim) 6 luni este un pas esențial. Promovarea trebuie făcută puțin înainte de perioada de sezon și intensiv în extrasezon. Se poate opta și pentru o promovare constantă, în funcție de specificul afacerii tale.
Exerciții aplicate: