Joburile in social media devin din ce in ce mai cautate. Companiile au inteles, mai ales in ultimii douazeci de ani, ca boom-ul tehnologic poate fi folosit cu succes in cresterea notorietatii unui brand.
Comunicarea este, de fapt, liantul intre noi si public. Ce va oferim, cum va oferim, de ce v-ar ajuta produsele si serviciile noastre in activitatea dvs. profesionala; toate acestea sunt directii esentiale pentru o informare corecta, actualizata si, nu in ultimul rand, facila a consumatorilor.
Dar mai mult decat o comunicare de la prestator de servicii catre publicul-tinta, un om care lucreaza in social media trebuie sa intuiasca orizontul de asteptare al publicului.
Iar acest lucru se intampla cand esti implicat activ in jobul tau, cand realizezi cu daruire si motivatie fiecare task. Daca urasti sa te conectezi la conturi de Facebook si Twitter, sa gestionezi platforme si sa le alimentezi un continut proaspat, daca mergi mereu pe aceleasi cai batute, nu cred ca ai cum sa evoluezi in acest domeniu. E ca si cum ai incerca sa arunci cu o pietricica intr-un lac foarte mare, unde deja exista “bolovani”, lideri de opinie si pagini cu mai multi followeri decat douazeci de arbori geanealogici adunati la un loc. Nu vei face “zgomot” in tot haosul sonor care se anima pe fundal. Asa ca intreaba-te ce voce are mesajul tau si de ce te-ar asculta lumea.
Lucrez in social media si imi face placere sa simt ca am crescut un public pentru compania pe care o reprezint. Cu fiecare postare noua, am mereu in gand oamenii catre care livrez mesajul si gradul de relevanta. Nu se poate atlfel.
Cine afirma ca “fac tot ce ma duce capul” in social media nu gestioneaza conturi pentru un brand ci, poate, o pagina de Facebook intoxicata cu poze cu pisici si citate penibilo-ilare, pe care o verifica doar cand isi aduce aminte de ea.
Cand lucrezi pentru un business totul conteaza: de la ce imagini ai pe timeline... pana la rapiditatea cu care dai un raspuns utilizatorului. Te angajezi in discutii cu prietenie sau esti un sictirit/a care raspunde monosilabic, din spatele ecranului?
Cine lucreaza pentru un brand trebuie sa stie ca pagina de Facebook, la fel ca si site-ul, sunt carti de vizita ale companiei. Cu care te (re)prezinti, comunici, vinzi un mesaj intr-o lume suprasaturata de abordari cliseistice. Intreaba-te zilnic: aduc ceva interesant prin postarea asta?
Iar aprecierea publicului o vei simti din mesaje, din reactii, din comentarii, din multumirile pe care ti le arata cand le oferi o informatie pe care o considera utila. De aceea, jobul in social media poate aduce satisfactii intr-un timp relativ scurt iar conectarea din online justifica si rezultatele din offline. Clienti, parteneri, propuneri noi. Un brand awareness mai bun.
Exista anumite abilitati necesare in social media, foarte bine sintetizate in articolul indicat aici.
Dintre acestea, cele mai importante mi se par capaciatea de a te exprima pe inelesul tuturor, curajul de a fi original - out of the box-, si flexibilitatea.
La cele 8 aptitudini rezumate in articol, as adauga si urmatoarele cinci:
9. Creativitatea
Nu te agaja pe un post de social media pentru ca “ti se pare cool” si ai impresia ca poti da scroll pe pagini. Nu ai ce cauta pe aceasta pozitie daca nu stapanesti limba romana, nu ai inclinatie pentru limbile straine, competente vizibile de redactare si rezumare a unui mesaj, veleitati de marketer combinate cu arta oratorica a unui vanzator. Fii ludic, fii autentic, scrie asa cum ti-ar placea tie sa citesti un text, si inspira-te in mod periodic de la altii mai avizati decat tine! Iar ideile bune o sa vina apoi de la sine.
10. Atitudinea autodidacta
Mai ales pentru ca domeniul ti-o cere. Este nevoie sa citesti multe carti si sa abordezi multe tactici in social media pana sa obtii rezultatele asteptate. Nu orice fel de abordare se potriveste oricarui tip de public.
11. Conectarea la informatia exterioara brandului tau
Intra pe cat mai multe pagini si exploreaza cat mai multe site-uri, din domenii foarte diferite de cel in care lucrezi. Analizeaza CUM comunica si CE comunica companiile si publicatiile care au succes, atat din strainatate, cat si cele autohtone.
Fii atent la reclame, la slogane, la orice fel de material de advertising si gandeste-te daca “te-a prins” si cum a reusit sa te transforme dintr-un necunoscut intr-o entitate cuantificabila in target.
12. Capacitatea de a invata ceva util din domenii care nu iti sunt conexe
Vorbeste mult cu colegii tai! Afla ce face colega de la grafica, colegul de la IT, cum isi organizeaza ziua echipa de vanzari. Impreuna sunteti o echipa si lucrati pentru acelasi brand, care ar trebui sa livreze continuturi similare, nu disjunctive sau confuze pentru public.
13. Capacitatea de strateg
Nu pleca la drum fara un plan. Organizeaza-ti fiecare pas si realizeaza un plan editorial!
Verifica la cel putin sase luni impactul postarilor tale asupra publicului: ce a mers bine si ce nu, pentru a intelege directiile de actiune viitoare si ce proiecte sunt fezabile.
Nu intamplator, las mesajul important la final: Take time to enjoy what you do!