Zeci de mii de locuri de munca sunt in pericol in Romania. Amenintarile crizei globale

Zeci de mii de locuri de munca sunt in pericol in Romania. Amenintarile crizei globale

Zeci de mii de locuri de munca sunt in pericol in Romania din cauza problemelor cu care se confrunta industria auto europeana.

Marii producatori se confrunta cu probleme importante legate de aprovizionarea cu componente, criza semiconductorilor silind giganti precum Renault sau Volkswagen sa ia decizii privind reducerea productiei, in conditiile in care exista deja un volum de cereri neonorate.

Industria auto, ramura esentiala a economiei

Iar fabricarea autoturismelor si a pieselor pentru autovehicule a devenit cea mai importanta industrie a Romaniei, in care sunt angrenate zeci de mii de locuri de munca.

Pe langa fabricile Dacia si Ford, Romania a devenit cel mai important furnizor european de subansamble, de la cablaje la cutii de viteze.

Sunt peste 500 de fabrici care activeaza in acest sector, investitiile fiind stimulate, in primul rand, de costul scazut cu forta de munca. Printre numele cele mai sonore se afla Continental, Dräxlmaier, Leoni, ale caror investitii din tara noastra au crescut semnificativ, in ultimii ani.

Astfel, Renault, compania care detine Dacia, va produce in 2021 cu cel putin 500.000 de vehicule mai putin fata de anul trecut, din cauza deficitului global de semiconductori.

Probleme pentru Renault

Reprezentantii companiei au declarat vineri ca Renault va reduce productia cu 500.000 de masini anul acesta, mai mult decat dublul previziunilor sale anterioare, din cauza penuriei de semiconductori, conform Reuters.

Compania isi pastreaza neschimbate perspectivele de profit, dar pentru a-si atinge tintele va creste preturile masinilor si va reduce costurile de productie.

Lipsa semiconductorilor, utilizati de la senzori de frana la servodirectie si sisteme de divertisment, i-a determinat pe producatorii de automobile din intreaga lume sa reduca sau chiar sa suspende productia, impingand in sus preturile vehiculelor.

Problemele de aprovizionare costa deja Renault, in conditiile in care actiunile companiei listate la Paris au scazut miercuri cu aproximativ 4%, in timp ce actiunile rivalilor europeni Volkswagen, BMW si Stellantis, toti obligati la randul lor sa reduca productia, au coborat intre 1% si 4%, scrie sursa citata.

Presiune uriasa pe Volkswagen

De cealalta parte, gigantul german Volkswagen a produs in acest an numai 300.000 de vehicule la principala sa fabrica, din Wolfsburg, a declarat o sursă apropiata situatiei, acesta fiind cel mai redus nivel din 1958 si cu mult sub productia medie anterioara pandemiei de coronavirus, transmite sursa citata.

Fabrica ce produce automobile ale brandurilor Golf, Tiguan si Seat, intre altele, a fabricat in medie 780.000 de vehicule pe an in ultimul deceniu, iar compania anuntase in 2018 ca vrea sa creasca volumul la 1 milion de unitati.

Problemele de aprovizionare au facut insa ca doar aproape 500.000 de vehicule sa iasa de pe liniile de asamblare ale fabricii în 2020.

Productia din acest an va fi chiar mai mai mica din cauza crizei semiconductorilor.

Riscul unor concedieri masive

Volkswagen a afirmat anterior ca va avea un deficit de productie de sute de mii de vehicule din cauza lipsei semiconductorilor, o problema care afecteaza producatorii de automobile din intreaga lume si care, potrivit companiei, va dura pana în 2022.

Un purtator de cuvant al VW a declarat saptamana trecuta ca se desfasoara discutii pentru a aborda competitivitatea fabricii de la Wolfsburg, care inca nu produce vehicule complet electrice, in special in fata concurentei crescande a unor producatori noi, cum ar fi Tesla.

CEO-ul Volkswagen, Herbert Diess, a spus la sedinta consiliului de supraveghere din septembrie ca o intarziere a tranzitiei la vehiculele electrice ar putea costa compania 30.000 de locuri de munca - unul din patru dintre angajatii actuali.