Protectia sociala in Romania este inca departe de nevoile reale ale oamenilor. Iar asta in ciuda cheltuielilor mari cu asistenta sociala, realitatea fiind ca in buzunarele romanilor sunt tot mai putini bani. O solutie pentru aceasta problema vine de la Victor Ponta si partidul sau, PRO Romania, care propune, si nu pentru prima oara, un asa-numit „venit minim de criza”.
Cum ar functiona venitul minim de criza
Porivit unei simulari facute chiar de liderul partidului, plafonul oferit prin acest program de sprijin ar fi de 2.000 de lei lunar pentru o persoana singura, 1.500 de lei lunar pentru fiecare membru de familie si 4.500 lei pentru o familie. Cat despre mecanismul acordarii, acesta ar urma sa se faca prin plata de catre stat a diferentei dintre veniturile realizate de o persoana si nivelul garantat mentionat. Aceasta diferenta se va plati jumatate in bani si jumatate in tichete valorice pentru produse alimentare si sanitare de stricta necesitate.
„Nu este doar o masura sociala, este si una economica, pentru ca aceasta criza este una de consum. De produs se tot produce, dar nu are cine sa cumpere. Oamenii nu au bani sa cumpere sau se tem sa-si cheltuie banii. In acest fel, trecem un sfert din populatia Romaniei un an peste criza si ajutam firmele romanesti sa aiba consumatori”, a declarat, cu privire la acest aspect, Victor Ponta.
Liderul PRO Romania pare sa fie insa constient ca aceasta masura nu este suficienta, drept care pluseaza cu „Sprijinul economic de criza”, un program destinat IMM-urilor. Acesta prevede o reducere a TVA de la 9% la 5% pentru produsele agricole si alimentare, dar si pentru sectorul HoReCa.
Nu in ultimul rand, masurile propuse de fostul premier mai includ si anularea unor obligatii fiscale aferente anului 2021 pentru IMM-uri, cum ar fi: impozitul pe profit, impozitul specific, impozitul pentru microintreprinderi, taxele si impozitele datorate activelor neutilizate din cauza restrictiilor si interdictiilor administrative, dar si acoperirea a minim 50% pentru chiriile aflate in plata pe perioada nefunctionarii din cauza restrictiilor.
Cateva argumente pentru venitul minim de criza
Venitul minim de criza nu este propus pentru prima data in Romania. In prima parte a anului 2020, Ioana Petrescu, fost ministru al Finantelor chiar in cabinetul Ponta, enumera cateva motive pentru care acesta ar putea fi benefic:
- Testarea efectiva a acestuia de catre mai multe state ale lumii, printre care Finlanda, regiunea Ontario din Canada si, cel mai recent, Spania. Ioana Petrescu nu amintea insa faptul ca, in Finlanda, proiectul a fost considerat esuat si retras dupa doi ani de functionare;
- Faptul ca folosirea acestuia ar scadea rata de spitalizare si ar creste-o pe cea a vaccinarii, Ioana Petrescu citand in acest sens un studiu Canadian Public Policy din anul 2011;
- Cresterea inflatiei determinata de asigurarea venitului minim garantat poate fi atenuata de scaderea pretului petrolului. In teorie un argument corect, dar in practica o ecuatie incontrolabila, data fiind volatilitatea foarte mare a pretului petrolului in anul 2020, lucru confirmat in perioada imediat urmatoare prezentarii acestor propuneri de catre Ioana Petrescu;
- Faptul ca venitul minim garantat este un ajutor care nu descurajeaza munca. Aici Ioana Petrescu avea dreptate, dar numai partial, experimentul finlandez aratand, din nou, ca au existat persoane descurajate sa se manifeste activ pe piata muncii tocmai de acest venit minim garantat. Nu este insa mai putin adevarat ca acesta a functionat foarte bine mai ales pentru acele persoane care aveau probleme grave de sanatate si pentru care, in consecinta, realizarea unui venit cat de mic era imposibila;
- Venitul minim garantat poate fi finantat din fondurile alocate de Guvern pentru masurile anti-criza. O teorie corecta, am putea spune, in functie de cine se afla la guvernare. Unii vor spune ca un astfel de argument este valid, altii vor sustine, evident, contrariul.
Cateva concluzii legate de venitul minim garantat
Ar functiona, pana la urma, un astfel de venit garantat in Romania si, mai important, ar fi el benefic? Daca in ce priveste implementarea este aproape sigur ca o astfel de masura s-ar putea introduce, e adevarat, in conditiile unei presiuni si mai mari asupra bugetului de stat, efecteleasupra populatiei ar fi incontrolabile data fiind amploarea experimentului. Este greu de spus, prin urmare, daca somerii din Romania si-ar cauta mai activ un loc de munca la adapostul unui venit minim, ori, dimpotriva, s-ar multumi cu acesta. Faptul ca exista insa persoane care, in ciuda severitatii crizei actuale refuza locuri de munca vacante, ne ofera un posibil indiciu.
Nu in ultimul rand, totusi, conform unui studiu realizat in luna mai a anului 2020 de o echipa de cercetatori de la Oxford, 71% dintre europeni se declarau pentru un venit minim garantat, indiferent daca oamenii au un loc de munca sau nu. Iar acesta este un procent important, al carui impact va ajunge, mai devreme sau mai tarziu, si in Romania.