De cand a izbucnit isteria coronavirusului, au aparut, fireste si speculantii. Dar daca vanzarile (si, implicit, preturile) la masti sanitare, sapun si lichid dezinfectant era normal sa creasca, multi au ramas socati vazand cum un produs banal, aparent fara legatura cu o astfel de criza, a inregistrat vanzari fara precedent. Este vorba, bineinteles, despre hartia igienica.
Pe cat de clar a fost ceea ce se intampla, pe atat de lipsite de noima au fost insa explicatiile. Ce fac oamenii cu atata hartie igienica? La ce ii ajuta? Pentru ca de protejat de coronavirus cu siguranta nu ii protejeaza. In fata acestui mister aparent mai mare decat felul in care au fost construite piramidele din Egipt, unii specialisti in comportamente sociale au incercat sa schiteze cateva raspunsuri.
Ce se intampla la ei
„Faci ceea ce poti”, a explicat Cathering Belling, profesor asociat de educatie medicala in cadrul Northwestern University din Statele Unite ale Americii. „Poate ca nu are foarte mult sens, dar macar iti creeaza senzatia ca faci ceva”. Baruch Fischhoff, profesor in cadrul departamentului de politici publice al Carnegie Mellon University, a declarat in schimb pentru CNN ca, „in afara de cazul in care oamenii au primit indicatii clare din partea autoritatilor, va ramane la latitudinea lor sa se intrebe daca nu vor avea nevoie de stocuri extra de hartie igienica, indreptandu-se mai devreme sau mai tarziu catre acestea”. Steven Taylor, profesor in cadrul Universitatii British Columbia, merge chiar mai departe si spune ca oamenii, fiind entitati sociale, tind sa ii imite pe ceilalti in ceea ce priveste comportamentul in situatii care tin de de siguranta. „Este de inteles, atunci, ca in momentul cand vezi pe cineva la magazin cumparand din panica, sa se creeze un efect de contagiune”.
Ce se intampla la noi
In Romania, insa, lucrurile stau cel putin interesant. Asta daca judecam, desigur, dupa declaratia producatorului de hartie igienica Elfi, care a transmis in exclusivitate pentru RisCo.ro faptul ca vanzarile sale la hartie igienica au inceput, intr-adevar, sa creasca, dar mai degraba in intervalul 10-11 martie si mai ales la micile magazine de tara. Lucrurile devin ceva mai clare insa in cazul Hygiene Plus, directorul Costin Hagea declarand de asemenea in exclusivitate pentru RisCo.ro faptul ca vanzarile companiei sale au crescut, intr-adevar, semnificativ, la acest produs fata de aceeasi perioada a anului trecut. Motivele, insa, sunt in continuare cat se poate de neclare.