Dintre toate domeniile economiei, turismul este cel mai puternic afectat de pandemie. Daca ne gandim la zboruri anulate, destinatii cu restrictii si restaurante sau hoteluri inchise, anul 2020 a adus acestui sector un declin fara precedent. In fata acestei situatii, de la nivel macro, la nivel micro, fiecare a reactionat cum a stiut mai bine. Unii au reusit sa amortizeze pierderile mai bine, pe altii scrie faliment. Fiecare tara si-a luat propriile masuri si in baza lor, fiecare domeniu si-a adaptat activitatea. S-a tot vorbit anul acesta despre faptul ca vecinii nostri bulgari au avut motoarele turate in turism mai bine decat Romania. Explicatiile avansate au fost multe: au avut putine cazuri de SarsCov-2, nu testeaza suficient, nu sunt raportate toate infectiile, au masuri mai bune de prevenire si lista continua. In realitate, dincolo de statistici, lectia bulgarilor in pandemie se poate traduce in urmatoarea reteta:
Ofera experiente, nu doar un simplu sejur
Bulgarii si-au adaptat de cativa ani ofertele, insa anul acesta, mai mult ca oricand, au venit in fata turistilor cu pachete complete. Au scos la inaintare resorturile. Aici turistul are la dispozitie nu doar cazare si masa, ci si activitati: de la piscina incalzita, la spa, masaj, sauna, jocuri, parcuri (aquaparc, tiroliana) si seri tematice. Practic iti da posibilitatea de a ramane intr-un singur loc fara sa te plictisesti. Am testat si noi pentru luna septembrie litoralul, atat ca preturi, cat si ca oferte all-inclusive, iar bulgarii i-au depasit pe romani. Daca la noi majoritatea ofertelor includ cazare si mic dejun, la vecinii bulgari all-inclusive este la putere. Iar la capitolul preturi, diferentele sunt foarte mari. In contextul pandemiei, au mizat bine. Turistii si-au dorit sa nu calatoreasca prea departe, sa nu fie nevoiti sa se testeze pentru a avea acces in tara de destinatie si sa nu se deplaseze prea mult prin aglomeratie.
Recomandari, nu restrictii
Bulgarii au pus accent pe bunul simt si pe responsabilizare. Hotelurile si zonele adiacente au fost dotate cu dispensere cu gel dezinfectant, au fost aplicate marcaje pentru pastrarea distantei intre turisti si peste tot au pus afise cu regulile de baza pentru prevenirea raspandirii noului coronavirus. Cu toate acestea, spre deosebire de alte tari, printre care si Romania, nu au conditionat intrarea intr-o incinta sau participarea la vreo activitate de respectarea acestor reguli stricte sau de purtarea mastii de protectie. Nu te certa nimeni daca nu o faceai. Au oferit in schimb exemplul propriu, astfel ca toti angajatii purtau masca, manusi de protectie, se dezinfectau si curatau suprafetele cu fiecare ocazie. Practic deviza lor a fost: sanatatea ta este responsabilitatea ta.
Si totusi, trecand prin experienta bulgara si privind bogatiile naturale ale Romaniei, privilegiul de a avea iesire la Marea Neagra, frumusetea Deltei Dunarii, un lant muntos care la tot pasul ofera peisaje de poveste, dar si o istorie bogata, nu poti sa nu te intrebi: de ce nu prospera turismul romanesc? Un raspuns ar fi ca nu stim sa ne promovam valorile si locurile inedite, ca uitam sa punem pret pe cultura si nu vedem oportunitatea chiar daca ne izbeste de peste tot. De pilda, a fost nevoie sa vina un print strain sa ne arate ce bogatii avem si cat de pretioase sunt pentru turisti straini. Un alt capitol la care Romania pierde detasat este calitatea serviciilor si acel customer care pe care turistii pun pret. Suntem ospitalieri din fire, dar in goana dupa profit, uneori uitam ca oamenii vin in vacanta pentru liniste, relaxare si nu pentru o doza in plus de stres. Atitudinea de „bisnita” si conceptia de „las-o, ca merge si asa” au facut ca turismul in tara noastra sa piarda teren. Cu o atitudine deschisa fata de client, cu promovare intensa si punand calitatea pe primul loc, turismul romanesc are sansa sa fie resuscitat cu succes.