Transportatorii rutieri: Impozitarea diurnei soferilor aduce faliment

Transportatorii rutieri: Impozitarea diurnei soferilor aduce faliment

Transportatorii rutieri trag un nou semnal de alarma in privinta sortii acestui sector, unul cu o activitate intensa, de care depinde intreaga economie a tarii. Doua dintre masurile anuntate de autoritati i-au pus pe jar pe reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania. Impozitarea diurnei soferilor si carantinarea lor la intoarcerea din tari aflate in zona rosie vor afecta grav acest sector. Asociatiile patronale au transmis numeroase adrese atat catre premierul Romaniei, cat si catre Comisia pentru Transporturi si au cerut in repetate randuri clarificari la ANAF. Fara niciun raspuns, mai fac o incercare astazi. Firmele de transport vor prezenta public situatia in care se afla dupa doi ani de pandemie si efectele pe care cele doua masuri le vor avea asupra acestui domeniu de activitate.

Masuri care duc la faliment

Inca de la inceputul lunii iulie, UNTRR a transmis premierului Florin Citu o adresa in care a explicat consecintele pe care impozitarea diurnei soferilor le-ar aduce asupra acestui sector.

"Finantatorii au inceput sa solicite transportatorilor rutieri rambursarea anticipata a creditelor de frica controalelor ANAF, intrucat o decizie de reincadrare a diurnei ar conduce imediat firma in faliment. Disparitia industriei romanesti de transport rutier international va duce la zero contributii la exportul de servicii al Romaniei si la costuri cu serviciile de transport platite catre straini(...)Transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al Romaniei in ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde euro in 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de marfuri. In 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro (din care 6,1 miliarde euro transport rutier de  marfuri). Transportul rutier genereaza un sfert din exportul total de servicii al Romaniei si reprezinta peste jumatate din soldul total al comertului international cu servicii. La nivel european, Romania este a 8-a piata de transport rutier din Uniunea Europeana. Practica ANAF de impozitare a diurnei reprezinta o abordare unica in Uniunea Europeana, unde atat tarile vestice cat si cele estice nu impoziteaza sumele acordate cu titlul de diurna" explicau transportatorii care la acel moment au cerut o amnistie fiscala generala.

Adresele lor au ramas fara raspuns, iar riscurile financiare sunt foarte mari, sustin cei de la UNTRR. Reincadrarea diurnei soferilor care lucreaza in transportul international ca venit de natura salariala si obligarea firmelor la plata impozitelor si contributiilor sociale aferente, retroactiv pe 5 ani ar inseamna un lacat pus pe firmele de transport.

Strigat de disperare...

 Transportatorii au semnalat nevoia unei clarificari a acestei masuri. Intre timp, decizia de a carantina soferii profesionisti timp de 14 zile atunci cand revin in Romania din tari "rosii" daca nu sunt vaccinati si nici nu pot dovedi ca au trecut prin boala în ultimele trei luni a umplut paharul transportatorilor. Nemultumiti de faptul ca autoritatile par surde la strigatul lor, astazi expun problemele in fata presei si opiniei publice.

"In timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria isi protejeaza proprii transportatori, Romania este singurul stat european care impoziteaza diurna. Efectele sunt devastatoare cu atat mai mult cu cat taxarea se face retroactiv, penalitatile fiind imposibil de platit de nicio firma(...)Guvernul penalizeaza transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populatiei Romaniei si a decis intrarea in carantina 14 zile a soferilor profesionisti care revin din tari rosii din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu Covid-19, daca nu sunt vaccinati si nici nu pot dovedi ca au trecut prin boala in ultimele trei luni.Masura este unica in Europa", au transmis reprezentantii UNTRR.

Problema este ca acest sector este unul dintre motoarele economiei, orice schimbare transanta in domeniul transporturilor se propaga si in celelalte sectoare. Masura ar insemna o majorare a cheltuielilor cu salariile soferilor profesionisti, automat si o scumpire a acestor servicii care se va reflecta si in scumpiri in alte domenii conexe transporturilor, ca intr-un lant al slabiciunilor.