Din perspectiva Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, la nivel global, peste un miliard de oameni suferă de dizabilităţi, iar tendinţele actuale (în special îmbătrânirea populaţiei şi creşterea globală a condiţiilor cronice de sănătate) ne arată că există o dezvoltare constantă a fenomenului menționat. Pe de altă parte, un aspect negativ, persoanele cu dizabilităţi au o sănătate mai precară, performanţe educaţionale mai slabe, o participare economică mai scăzută şi un grad mai mare de sărăcie comparativ cu persoanele fără dizabilităţi.
Prin urmare, cu scopul de a diminua astfel de situaţii au fost concepute diverse mecanisme legislative specifice, printre care şi Legea 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. Potrivit actului normativ, angajatorii care încadrează în muncă, pe durată nedeterminată, persoane cu handicap primesc 2.250 lei pe lună, timp de 12 luni de la data angajării, dacă mențin raporturile de muncă sau de serviciu pentru cel puțin 18 luni.
Care sunt condiţiile de acordare?
În primul rând, pentru a fi beneficiarul unei astfel de subvenții, angajatorul trebuie să nu fi încheiat în ultimii doi ani raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele care fac parte din categoria celor cu handicap. De asemenea, angajatorul nu trebuie să dețină calitatea de administrator sau asociat în cadrul altor societăţi care la rândul lor au primit subvenții din partea statului.
Simultan, nu poate primi subvenţia de angajare pentru încadrarea persoanelor cu handicap angajatorul care, la data solicitării acestei facilități, se află în insolvență, procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare sau administrare specială, suspendarea activității sau se confruntă cu aplicarea anumitor restricții asupra obiectului de activitate.
Ce documente trebuie să depună angajatorul?
Cadrul legislativ prevede că angajatorul care doreşte să acceseze subvenţia menţionată anterior are obligaţia de a depune următoarele documente, respectiv:
➔ certificat eliberat de comisia de expertiză medicală a persoanelor cu handicap (copie);
➔ actul de identitate (copie);
➔ actul în baza căruia au fost încadrate în muncă (copie);
➔ declarație pe propria răspundere dată prin intermediul reprezentantului legal, potrivit căreia, din perspectiva numărului de angajați, angajatorul și-a îndeplinit obligația de a angaja persoane cu handicap, sau după caz, că nu are această îndatorire.
Care sunt obligaţiile pe care angajatorii trebuie să le respecte?
Angajatorul trebuie să ţină cont de o îndatorire fundamentală ce îi revine în urma accesării acestei subvenții, anume menținerea relațiile de muncă faţă de persoana cu handicap pentru cel puțin 18 luni.
Totodată, de reţinut este şi faptul că, angajatorii care încetează contractele de muncă înainte de termenele legale sunt obligați să restituie în totalitate subvenţiile încasate pentru fiecare persoană fostă angajată, la care se adaugă şi dobânda de referință BNR (în vigoare la încetarea contractului individual de muncă).
Potrivit statisticilor Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități (ANPD), în România, la finele lunii septembrie 2020, numărul total de persoane cu dizabilități a ajuns la 854.965.