Produse mai ieftine, bugete uriase de marketing digital si prin influenceri, oferte imbatabile, toate definesc cele mai cunoscute platforme internationale de comert electronic, in special cele din zona asiatica. In fata acestei concurente, multe firme romanesti risca falimentul. Sunt temerile antreprenorilor din domeniu, exprimate in cel mai recent studiu realizat de Asociatia Romana a Magazinelor Online. 7 din 10 firme romanesti se tem ca isi vor pierde clientii din cauza platformelor asiatice. Cei mai multi reclama lipsa unei legislatii corecte si concurenta neloiala.
Impactul platformelor asiatice asupra economiei locale
Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO) a publicat concluziile unui studiu de piata realizat in randul firmelor de comert romanesti, offline si online, privind efectele extinderii marilor platforme internationale de comert electronic asupra mediului de afaceri autohton.
Datele arata ca 7 din 10 firme romanesti estimeaza scaderea vanzarilor din cauza concurentei neloiale a platformelor asiatice. Totodata, peste 75% dintre cei intervievati avertizeaza ca micii producatori romani risca falimentul.
Respondentii au reclamat un dezechilibru sever in piata, alimentat de lipsa unor reguli uniforme de taxare vamala si de control al calitatii produselor si serviciilor oferite de platformele din afara UE, firmele romanesti fiind concurate neloial.
Astfel:
- 77% dintre firmele romanesti se asteapta ca in urmatoarele 12 luni activitatea comerciala sa le fie afectata de platformele internationale in principal prin scaderea vanzarilor.
- 75% dintre respondenti avertizeaza ca micii producatori romani risca falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol si Shein.
- 73% dintre respondenti anticipeaza diminuarea profitului, iar 43% confirma scaderea numarului de clienti.
- 71% semnaleaza o posibila crestere a produselor de slaba calitate pe piata, afectand experienta consumatorilor si imaginea intregului sector de comert online romanesc.
Temu, Trendyol si Shein, cele mai cunoscute marketplace-uri
Temu, Trendyol si Shein sunt in topul celor mai cunoscute platforme marketplace internationale in randul respondentilor, devansate doar de catre reteaua sociala Facebook, mai arata studiul ARMO.
- Temu si Aliexpress au cel mai mare impact in randul revanzatorilor si a companiilor mici din Romania.
- Shein si Trendyol afecteaza cel mai mult companiile care comercializeaza haine, incaltaminte si accesorii.
1 din 4 producatori locali care isi comercializeaza produsele acuza concurenta neloiala a platformelor asiatice prin preturile de „dumping” practicate si neplata taxelor datorate bugetului national.
Companiile cer masuri din partea autoritatilor:
- programe dedicate IMM-urilor pentru adaptarea la transformarea digitala
- obligarea platformelor asiatice sa respecte integral legislatia nationala si UE de protectie a consumatorilor
- aplicarea acelorasi impozite pe care le achita firmele romanesti
- introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE
*Studiul a fost realizat de catre MIA Marketing prin interviuri telefonice asistate de computer (CATI) in perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un esantion de 511 firme: 227 micro-intreprinderi (0–9 angajati), 186 firme mici (10–49 angajati) si 98 firme medii (50–249 angajati). Respondentii au fost persoane de decizie responsabile cu strategia de dezvoltare si activitatile comerciale. Marja de eroare este de ± 4,3 % la un nivel de incredere de 95 %.