Spatiul Privat Virtual, obligatoriu din martie. Cati utilizatori s-au inregistrat si ce documente pot fi transmise?

Spatiul Privat Virtual, obligatoriu din martie. Cati utilizatori s-au inregistrat si ce documente pot fi transmise?

De la 1 martie 2022, inregistrarea in Spatiul Privat Virtual a devenit obligatorie, pentru transmiterea si solicitarea documentelor in relatia cu organele fiscale. Obligativitatea revine atat persoanelor juridice, cat si persoanelor fizice. In prezent, SPV a ajuns la doua milioane de utilizatori, in conditiile in care anul trecut sub 600.000 de utilizatori erau inregistrati in sistemul de comunicare electronica, dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF.

Inregistrarea in SPV, cu certificat digital sau user si parola

Inregistrarea in SPV a devenit obligatorie de anul acesta pentru transmiterea cererilor, inscrisurilor sau a oricaror altor documente catre organele fiscale, de catre contribuabilii care desfasoara activitati economice intr-o forma de activitate autorizata. Regula se aplica persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberal sau exercita o activitate economica in mod independent ca P.F.A, I.I. sau I.F.

Potrivit datelor transmise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in aprilie 2022, SPV a atins pragul de doua milioane de utilizatori. Ca o comparatie, in iulie 2021, erau inregistrate in SPV un numar de 533.711 persoane juridice, dintr-un numar total de 1.554.688 persoane juridice care ar fi trebuit sa se inregistreze in platforma. Totodata, un numar de  35.474 persoane fizice dintr-un numar total de 632.309 erau inregistrate anul trecut in SPV.

Pandemia a determinat accelerarea procesului de digitalizare a ANAF. In perioada starilor de alerta si de urgenta, contribuabilii au fost indemnati sa comunice electronic cu institutiile subordonate Ministerului de Finante, iar ulterior, Fiscul a anuntat ca nu va mai trimite instiintari contribuabililor pe hartie, ci doar electronic. Persoanele fizice sau juridice, care detin certificate digitale calificate, pot solicita inregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora, iar persoanele fizice care nu detin un astfel de certificat, pot solicita inregistrarea pe baza de nume de utilizator si parola.

Ce documente pot fi transmise prin SPV?

Spatiul Privat Virtual este un serviciu gratuit, disponibil 24h/24h, 7 zile/7 zile, prin intermediul caruia se pot depune declaratii sau cereri, solicita documente sau verifica situatia fiscala proprie.

In cazul persoanelor juridice/ fizice pot fi transmise (in functie de situatie): decizii de impunere din oficiu; decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii; acte de executare cum ar fi: somatie, titlu executoriu; situatia fiscala; certificatul de atestare fiscala; certificatul de cazier fiscal; raspunsul la sesizari, petitii, reclamatii, cereri de audienta. Entitatile juridice/fizice pot comunica institutiilor Ministerului Finantelor: declaratii fiscale; cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscala; cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal; cerere de acordare a unui ajutor de stat; cereri de restituire etc.