Social media schimba comportamentul de consum al tinerei generatii. Reclamele TV, relevante mai mult peste Millennials.

Social media schimba comportamentul de consum al tinerei generatii. Reclamele TV, relevante mai mult peste Millennials.

Influenta mass-mediei asupra comportamentului de consum nu este un fenomen nou. De zeci de ani, reclamele TV, ziarele si revistele au modelat preferintele publicului si au impulsionat achizitiile. Insa, aparitia noilor platforme digitale a schimbat modul in care consumatorii, in special tinerii, iau decizii de cumparare. Astazi, pentru generatia tanara, retelele de socializare precum Instagram, TikTok sau YouTube au devenit adevarata busola in alegerile de zi cu zi. Influencerii, recenziile online si continutul viral au o putere de convingere mult mai mare decat reclamele clasice. O analiza recenta a companiei de cercetare Reveal Marketing Research arata ca 1 din 2 romani a facut achizitii in ultima luna, impulsionat de reclame, iar pentru tineri Tiktok a avut cea mai mare influenta.

 

Reclama, „sufletul comertului”

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research ofera o imagine asupra modului in care reclamele si cumparaturile online influenteaza comportamentul de consum al romanilor.

Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 46% dintre romani spun ca au fost influentati de reclame si au facut achizitii ca urmare a acestora in ultima luna, un comportament semnificativ mai frecvent in randul tinerilor intre 18 si 24 de ani (60%).

In topul achizitiilor influentate de reclame se regasesc:

  • produsele de ingrijire personala (29%)
  • urmate de alimente si bauturi (27%)
  • haine/ incaltaminte (23%).

In plus, preferintele difera in functie de gen, barbatii fiind mai influentati de reclamele la alimente si bauturi (33%) si electronice (18% vs. 12% total esantion), in timp ce femeile reactioneaza mai mult la reclamele pentru produse de ingrijire personala (39%).

In ceea ce priveste canalele de comunicare, reclamele TV domina ca influenta (41%) in special in cazul persoanelor mature intre 45-55 ani (47%) si a celor peste 55 ani (63%). Pe de alta parte, in cazul segmentului de varsta 18–35 ani, reclamele de pe Tik Tok sunt relevante in masura semnificativ mai mare (26% vs. 12% la nivel national).

Reclama versus realitate

Totusi, atrasi de elemente vizuale, de promotii si povestile din spatele produselor, sunt si clientii care iau tepe sau ajung sa fie nemultumiti de produsul achizitionat, in special in cazul comenzilor online.

Acelasi studiu arata ca 9 din 10 romani au avut experiente neplacute cu magazine online, iar 57% dintre ei au decis sa nu mai cumpere ulterior din acel magazin.

Printre cele mai frecvente frustrari cu care se confrunta romanii cand fac cumparaturi online se numara:

  • fotografiile care nu reflecta realitatea produsului (45%)
  • informatiile insuficiente sau eronate (34%)
  • costurile ascunse (32%)
  • recenziile false (31%).

 

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfaşurat online in perioada 16-24.06.2025 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, de 1024 respondenti, utilizatori de internet, din mediul urban, eroarea maxima de esantionare este +/-3.1% la un nivel de incredere de 95%.