Semnalele generatiei Z. Educatie financiara si dezvoltare personala

Semnalele generatiei Z. Educatie financiara si dezvoltare personala

Cu parinti nascuti in anii comunismului ale carui consecinte si efecte s-au impregnat bine in mentalitatea lor, tinerii care au venit pe lume la cativa ani dupa Revolutie reprezinta generatia Z si este poate una dintre cele mai complexe. Este generatia care a evoluat odata cu schimbarile societatii tehnologizate. Mereu in dinamica, bine ancorata in realitate, capabila sa tina pasul cu transformarile si obisnuita cu instabilitatea si multitasking-ul. Cu aceste caracteristici nu este de mirare faptul ca tinerii generatiei Z sunt intr-o permanenta cautare. Nevoile lor sunt diferite, dar reflecta stadiul in care societatea a ajuns in prezent. Rezultatele studiului "Insights PulseZ", conceput de specialistii Romanian Business Leaders si realizat pe un esantion de 1200 de tineri romani, arata ca principalele nevoi pe care acestia le aduc in discutie sunt cea de educatie financiara si nevoia de dezvoltare personala, de a invata cum sa-si gestioneze emotiile.

Nativii digitali, asa cum sunt cunoscuti reprezentantii generatiei Z sunt permanent conectati la lumea din jur, consumatori de digital si printre cei care acorda o atentie deosebita mediului si schimbarilor climatice. Generatia Z este cea care incearca sa schimbe comportamentul generatiei anterioare, sa-i forteze adaptarea la moden si nou, dar sa ofere totodata generatiei urmatoare parghiile schimbarii.

Impactul pandemiei asupra generatiei Z

Un aspect important subliniat de studiu este impactul pe care pandemia ii are asupra acestor tineri. Astfel cercetarea a aratat ca "la aproape un an si jumatate de la inceputul pandemiei de coronavirus, tinerii generatiei Z din Romania au marturisit ca se simt mai obositi (50% in 2021 fata de 34% in 2020), ca se confrunta cu stari emotionale fluctuante (49% in 2021 vs. 37% in 2020), dar si cu momente de incertitudini referitoare la perioada ce va urma, luand in calcul si actualele tensiuni din sfera personala si profesionala (32% in 2021 vs. 26% in 2020)". In pandemie, au constientizat si mai mult asupra lipsurilor din societatea actuala. Acestia au enumerat: resursele financiare,  lipsa consilierii in cariera, problema birocratiei si lipsa digitalizarii, dar si lipsa accesului la programe de invatare non-formala - cursuri, programe de leadership.

Ce nevoi are generatia Z?

Studiul "Insights PulseZ" arata ca exista in principiu doua mari nevoi ale acestei generatii: cea de a fi educati in plan financiar (64% baieti vs 56% fete), sa invete cand, cum si in ce sa investeasca si cum sa-si gestioneze resursele financiare; a doua nevoie mentionata fiind cea a dezvoltarii personale (66% fete vs. 40% baieti), respectiv sa invete sa isi gestioneze emotiile si sa faca fata mai usor schimbarilor, dar totodata sa se organizeze mai bine, sa ramana productivi si chiar sa isi gestioneze mai bine timpul. 

Planurile de viitor ale reprezentantilor acestei generatii sunt impartite: 21% iau in calcul continuare studiilor in Romania, 12% vor sa lucreze in strainatate, iar 12% vor sa-si deschida o afacere.

 

Studiul "Insights PulseZ", aflat la cea de-a doua editie, a fost realizat in luna iulie, pe un esantion de 1.186 de respondenti, cu varste cuprinse intre 16-24 de ani, fiind reprezentativ la nivel national din punct de vedere al distributiei pe sexe, regiunii si mediului urban-rural. Cercetarea s-a axat pe surprinderea starilor, comportamentelor, intereselor, motivatiilor si dorintelor tinerilor din Romania, membri ai generatiei Z, comparativ cu valul 2020 (perioada mai-iunie 2020, cand a fost desfasurata prima editie a studiului).