Cu toate ca la nivel teoretic nu exista probleme, anul scolar 2020/2021, incepe cu multe temeri si ingrijorari din partea parintilor, dar si cu lipsuri majore. De teama noului coronavirus, multi profesori s-au pensionat sau au refuzat sa profeseze. Mai mult decat atat, lipsa igienei si a toaletelor agraveaza si mai mult situatia desfasurarii orelor de studiu si asa dificile in noile conditii, situatie ce trebuia remediata cu sau fara aceasta pandemie, nefiind respectate necesitatile de baza. Pe langa acest lucru, lipsa manualelor si a infrastructurii pentru desfasurarea orelor online este inca o problema nerezolvata, desi in teorie si in declaratii totul se desfasoara in cele mai bune conditii. Primul clopotel a sunat deja la inceputul scolii, dar oficialii l-au laudat doar in declaratii.
Lipsa conexiunii la internet
Sistemul educational din Romania s-a mutat in mediul online in conditiile pandemiei de coronavirus, iar acest lucru duce la un regres in educatie. In anul educational 2019/2020 in Romania erau 6166 de unitati scolare si gimnaziale si 1444 de licee cu conexiune la internet, potrivit INS. Elevii care nu aveau conexiune la internet au pierdut aproximativ 380 de ore de scolarizare, adica o treime din orele de studiu.
Ministrul Educatiei, Monica Anisie, a declarant ca obiectivele MEC au fost indeplinite si ca anul trecut scolar a fost finalizat in conditii bune atat pentru elevi, cat si pentru profesori. In schimb, presedintele Federatiei Nationale a Asociatilor de Parinti, declara ca e nevoie ca profesorii si parintii sa colaboreze in vederea gasirii de solutii benefice pentru a nu-si bate joc de anul scolar actual.
Cum ne ajuta infrastructura?
Investitiile amanate pentru infrastructura scolilor pot duce la un regres de pana la 5 ani in educatie si acest regres se recunoaste mai ales in zonele rurale. Unii primari si directori de scoli din anumite zone au negociat abonamente cu companiile de telefonie, pentru a primi in schimb tablete pentru elevi, insa acest lucru nu e suficient. Profesori din cadrul programului Scoala din Valiza, afirma ca e nevoie de schimbari majore in sistemul educational in conditiile in care si asa Romania este un exportator de forta de munca ieftina, iar multi elevi nu reusesc sa isi finalizele studiille. Daca aceste schimbari nu se aplica, se va produce un regres in educatie, pentru ca elevii nu reusesc sa depaseasca dificultatile in a invata.
Tot mai multe semen de alarma se ridica asupra faptului ca Romania risca sa ajunga la marginea Europei daca nu se efectueaza investitii substantiale in sistemul educational.