Romania a ajuns pe primul loc la comertul electronic. Romanii au reusit sa domine topul cu o crestere de 30% in 2020. Din acest punct de vedere, pandemia a creat un cadru propice pentru comertul online. O analiza recenta arata ca romanii cumpara accesand atat magazinele online din tara, cat si platformele transfrontaliere si vaneaza preturile mici, dar si ofertele care includ transport sau promotiile limitate. Doi giganti domina topul platformelor preferate de romani pentru achizitiile online. Este vorba despre Amazon si AliExpress.
Romania, lider in UE
Izolati in case in vremuri de pandemie, cu restrictii de deplasare si masuri stricte de siguranta, romanii au accesat mai mult ca oricand platformele online de cumparaturi. Astfel, in 2020, Romania a ajuns in fruntea clasamentului in privinta comertului electronic. O analiza a fintech-ului Zen.com arata ca valoarea pietei a atins pragul de 5,6 miliarde de euro.
„In prezent, romanii care care cumpara online din afara UE bunuri cu valoarea declarata de pana la 10 euro nu platesc TVA pentru achizitie. Pentru bunurile cu valoare declarata intre 10 si 150 de euro, cumparatorii nu platesc taxe vamale, dar platesc TVA (...) Anul trecut, Romania a devenit liderul UE in privinta ritmului de crestere a comertului electronic, chiar daca doar 45% dintre utilizatorii romani de Internet au cumparat online. Piata comertului electronic a atins valoarea de 5,6 miliarde de euro si a marcat o crestere anuala de 30%", potrivit companiei.
Cei care vor sa profite de actualele reglementari o mai pot face doar in cursul lunii iunie. De la 1 iulie, regimul se schimba si cei care fac achizitii vor trebui sa achite TVA si pentru cumparaturile pana la 10 euro. Masura vine in contextul in care Uniunea Europeana a ajuns sa piarda in fiecare an pana la cateva sute de milioane de euro din neimpozitarea coletelor cu valori sub 10 euro venite din afara U.E.
Platformele online preferate de romani
Anul 2020 a adus crestere atat pentru magazinele online interne, cat si pentru cele transfrontaliere.
Aceeasi analiza arata ca romanii prefera achizitiile de la magazinele din China (27%), din tarile membre ale UE (23%) si SUA (4%). In preferintele romanilor, AliExpress se plaseaza inaintea Amazon. In general cumparatorii se orienteaza in functie de pretul produsului, termenii si conditiile de livrare, timpul de livrare, alte taxe percepute si in competitia magazinelor online castiga in general cele care vin cu mici bonusuri pentru clienti. De ce au chinezii mare trecere la clienti? Raspunsul vine tot de la specialisti: „Popularitatea pietelor din Asia de Est, desi au termene de livrare lungi, arata ca romanii sunt capabili sa isi reduca unele cerinte daca primesc in schimb ceva „suplimentar” – indiferent daca va fi un pret scazut sau posibilitatea de a recupera o parte din suma platita sub forma de cashback".
Fintech-ul ZEN.com le ofera utilizatorilor posibilitatea sa efectueze plati sigure in mediul online, cu un card ZEN Mastercard. In acest sens, exista doua tipuri de abonamente lunare cu beneficii: conturi curente in 35 de monede, extinderea cu un an a garantiei la achizitionarea de echipamente electronice, cashback de pana la 15% imediat dupa efectuarea unei plati, protectie a banilor si cumparaturilor la achizitiile online.