Romanii au avut dintotdeauna simtul proprietatii dezvoltat, insa pandemia din ultimul an si jumatate a intervenit si ea in decizia multora de a-si achizitiona o locuinta. Mai mult decat atat, i-a impulsionat pe romani sa caute o casa cu teren pentru a se putea bucura de spatiu. Profilul clientului agentiilor imobiliare s-a mai schimbat intre timp, astfel ca printre cerinte se numara acum imobilele care permit amenajarea unui birou- in cazul in care este necesar sa lucreze de acasa, cele cu balcoane/terase largi si chiar mici gradini in jurul lor. In privinta bugetelor alocate de cumparatori, diferentele sunt de la un oras la altul si variaza si in functie de cererea de pe piata locala. Un studiu realizat de Storia.ro arata ca 70% dintre respondenti sunt in cautarea unei locuinte de cumparat si doar 23% vor sa stea in chirie.
Tipuri de proprietati preferate de romani
In privinta achizitiilor imobiliare, preferintele romanilor sunt dictate in primul rand de bugetul pe care il au la dispozitie. Totusi, restrictiile din perioada pandemiei, izolarea si nevoia de a pastra distantarea i-au determinat pe multi sa se orienteze catre imobile care dispun de anumite facilitati si de spatiu generos.
Studiul Storia.ro arata ca cei mai multi prefera o casa (peste 34%) sau un apartament cu 2 camere (32%). Asta in timp ce 16% vor un apartament cu 3 camere, iar 15% se multumesc si cu o garsoniera sau un studio. Majoritatea prefera locuintele cu finisaje complete, mobilate si utilate. 46% vor totusi sa-si puna amprenta personala asupra locuintei, asa ca sunt in cautarea unui imobil nemobilat.
Preturi si facilitati urmarite de cumparatori
O componenta extrem de importanta in decizia achizitiei unei locuinte este asa cum precizam anterior pretul. Potrivit studiului amintit, 29% dintre respondenti sunt dispusi sa plateasca intre 60.001-100.000 euro pentru o locuinta. Acolo unde bugetul este mai generos si pretentiile sunt mai mari. De exemplu, romanii care admit sa achite peste 100.000 de euro pe o casa vor o locuinta intr-o cladire noua (34%).
Monica Dudau, Marketing Manager Storia.ro & OLX Real Estate
"Interesul romanilor de a avea o proprietate a lor ramane in continuare unul crescut la nivel national, in ciuda actualului context pandemic. Ne bucuram, astfel, sa venim in intampinarea celor care doresc sa achizitioneze ori sa inchirieze o locuinta cu informatii utile, de interes pentru mai multe segmente de consumatori".
Principala imbunatatire pentru care atat cumparatorii (50%), cat si chiriasii (43%), ar fi dispusi sa plateaca mai mult este centrala termica. O diferenta semnificativa este aceea ca spre deosebire de cumparatori, care cauta locuinte nemobilate (58%), chiriasii se orienteaza intr-o proportie de peste 68% spre locuinte complet mobilate.