Romanii continua negocierile cu bancile din cauza exploziei ratelor la credite. Ce solutii au primit pana acum?

Romanii continua negocierile cu bancile din cauza exploziei ratelor la credite. Ce solutii au primit pana acum?

Pe fondul majorarii ratelor la credite, din cauza cresterii ROBOR si IRCC, romanii au fost nevoiti sa caute solutii pentru a iesi din impasul financiar. Unii au de platit rate duble comparativ cu cele de anul trecut, dar dispun de buget din ce in ce mai mic din cauza lantului scumpirilor. In luna iunie 2022, Guvernul a adoptat ordonanta de urgenta care prevede posibilitatea amanarii ratelor la banci pentru o perioada cuprinsa intre minimum o luna si maximum 9 luni. Masura poate fi accesata de persoanele fizice si de companii si se aplica pentru creditele acordate pana la data de 30 aprilie 2022, numai ca multi au evitat aceasta varianta din cauza dezavantajelor. Au ales sa apeleze la Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar si au reusit sa negocieze cu banca.

Rezultatele negocierilor cu bancile

Refinantarea creditului cu dobanda fixa, reesalonare, rescadentarea sau alte solutii personalizate negociate direct cu banca sunt variantele alternative amanarii ratelor. Un raport al Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar, publicat la final de august, arata ca de la inceputul anului 2022, peste 1.700 de consumatori au formulat solicitari in raport cu bancile si IFN-urile prin intermediul CSALB. Astfel, s-a obtinut o scaderea la sub 4% a cererilor respinse fara un motiv obiectiv, iar valoarea beneficiilor obtinute din negocierile dintre institutiile de credit si consumatori, derulate pe parcursul anului 2022, a depasit, pana in luna august, suma obtinuta pentru intregul an 2020, respectiv 1,3 milioane euro, potrivit CSALB.

Alexandru Paunescu, reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei in Colegiul de Coordonare al CSALB: „Un exemplu este reprezentat de cererile privind trecerea de la ROBOR la IRCC. In cadrul CSALB am primit 50 de astfel de cereri, semn ca probabil bancile au rezolvat intern majoritatea acestor solicitari. Exista si ipoteza in care consumatorul a fost refuzat initial de banca, iar dupa ce a ajuns la CSALB, institutia de credit si-a reconsiderat pozitia”.

Bancile, mai flexibile in solutionarea cazurilor

Reprezentantii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar au prezentat si cateva situatii in care negocierile s-au incheiat cu impacarea parintilor. Spre exemplu, in urma negocierilor, banca a sters in totalitate datoria aferenta unui overdraft, precum si cea aferenta cardului de credit care reprezentau, la data de 8 august 2022, suma de aproximativ 20.000 lei, pentru un consumator. Totodata, un alt client al unei banci a reusit sa obtina in urma negocierilor solutia de a plati doar dobanda si comisionul de administrare (55 de euro) timp de trei luni, in loc de rata de 350 de euro. Astfel, in cazul unui credit de nevoi personale, consumatorul nu va mai plati ulterior dobanda calculata la dobanda.

Raportul mai arata ca din 2016 pana acum, aproximativ 700 de consumatori s-au impacat cu bancile si IFN-urile in cadrul CSALB.