Romanii au cumparat "pe datorie" de Black Friday

Romanii au cumparat "pe datorie" de Black Friday

Momentul mult asteptat al celor mai mari reduceri din an s-a lasat cu incasari uriase pentru magazinele online din Romania. Multi romani au spart pusculita cu economii, iar altii si-au umplut cosul de cumparaturi la reduceri chiar si "pe datorie". Bilantul anuntat de procesatorul de plati PayU Romania arata o valoare a volumelor tranzactionate online de Black Friday de peste 349 de milioane de lei. Pentru a prinde produsul favorit la promotie, romanii s-au trezit cu noaptea-n cap si au stat cu telefonul in mana sau in fata laptopului, astfel ca, potrivit sursei, minutul de aur a fost in intervalul orar 7:44 - 7:45, cand au fost efectuate 4.792 de tranzactii. Comparativ cu sesiunea Black Friday de anul trecut a insemnat o crestere cu 124%.

Numar de tranzactii dublu fata de 2019

Asteptarile retailerilor romani, dar si estimarile facute de specialistii in marketing digital au fost intrecute de romani chiar si in vremuri de pandemie. Desi este anul in care foarte multi au ramas someri, iar o astfel de perioada incerta nu este indicata pentru achizitii majore, romanii s-au intrecut in cumparaturi. De aceasta data, nu s-au mai inghesuit in magazine, ci au cumparat din fata ecranului. Valoarea totala a volumelor tranzactionate online cu ocazia Black Friday 2020 este in crestere cu 78% comparativ cu 2019, iar numarul de tranzactii online a ajuns la 539.000, aproape dublu fata de anul editia din 2019, potrivit procesatorului de plati PayU Romania. Ca de fiecare data, cele mai multe achizitii au fost din sfera eletronicelor si electrocasnicelor, dar nu numai. Pe langa laptopuri, calculatoare, telefoane mobile si tablete, masini de spalat si aspiratoare, romanii au cumparat si decoratiuni pentru sarbatori, produse de beauty si jucarii.

Romanii au cumparat in rate

De Black Friday, romanii au cumparat mai mult ca niciodata in rate. Datele procesatorului arata ca valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 647 lei, in scadere cu 8%, dar valoarea cosului de cumparaturi in rate a atins 1.028 lei, in urcare cu 2% si mai mare cu 60% decat cosul mediu. Romanii au cumparat online in rate in valoare de 90 de milioane de lei.

eMAG, cel mai mare retailer online se poate lauda cu cifre impresionante, dupa editia de Black Friday: comenzi de 585,7 milioane de lei, cu 17% peste cele de anul trecut. Totodata, a reusit si o schimbare importanta in comportamentul de cumparare al romanilor: 54,58% dintre comenzi au fost platite cu cardul online, prima data cand cardul bate plata cash. Trebuie sa tinem insa cont si de faptul ca pandemia si masurile de siguranta au influentat foarte mult acest comportament.

In ceea ce priveste vanzarile facute cel mai mare retailer online si in cadrul marketplace-ului, anul 2020 a adus si produse-surpriza in cosul de cumparaturi online: 1.881 de teste RT-PCR. Din categoria de lux, au fost achizitionate de romani 15 masini, 8,8 Kg monede si lingouri de aur si 183 de ceasuri si bijuterii.

In concluzie, fenomenul Black Friday, desi imprumutat de la americani, s-a consolidat extrem de bine in Romania, ca de altfel si sarbatorile imprumutate de la straini. Romanii au cheltuit pana si banii pe care nu-i aveau, apeland la rate. Mai mult, trend-ul a inceput sa prinda si in industria bancara, unde anul acesta o banca a lansat "Bank Friday"- un program special pentru credite pentru locuinte, imprumuturi de nevoi personale si carduri de cumparaturi. Totodata, si cabinetele medicale au indraznit sa iasa in fata cu oferte in Vinerea Neagra si weekend-ul cu promotii.