Decembrie este luna faptelor bune. 2020 a fost un an dificil pentru toti, insa, anul acesta, poate mai mult ca niciodata ONG-urile au sprijinit societatea civila, spitalele si oamenii aflati la nevoie. Donatiile au curs neincetat din luna martie, cand si Romania a inceput lupta cu virusul Sars-COV-2. Si pe langa ajutorul oferit unitatilor medicale pe care le-au aprovizionat cu masti, combinezoane, medicamente si dispozitive sanitare, au continuat sa se dedice si cauzelor nobile pentru care militau permanent. Spre final de an, recompensa cea mai frumoasa pe care societatea o poate oferi organizatiilor si asociatiilor non-guvernamentele este redirectionarea a 20% din impozitul pe profit sau pe venit pentru sustinerea activitatilor umanitare derulate de ONG-uri. Desi procedura este gratuita pentru firme, in fiecare an putin peste 20% dintre companiile din Romania aleg sa faca donatia si astfel banii se duc la bugetul de stat.
Nu te costa nimic sa faci bine!
Potrivit legislatiei fiscale, in Romania exista facilitati fiscale atat pentru societatile platitoare de impozit pe profit, cat si pentru societatile care intra sub incidenta impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Daca nu vreti ca banii sa ajunga la stat, ci vreti sa fiti siguri ca vor fi investiti intr-o cauza cu care rezonati, nimic mai simplu. Pentru a redirectiona cei 20% din impozit pentru o organizatie non-guvernamentala, trebuie sa calculati aceasta suma, sa completati un contract de sponsorizare pe care majoritatea ONG-urilor il au pe site-ul propriu, transmiteti un exemplar organizatiei si unul il pastrati. Totul pana la data de 31 decembrie. Apoi se va face plata si compania dumnevoastra obtine facilitatea fiscala.
Ghid de redirectionare a 20% din impozit
Exista doua situatii:
- in cazul societatilor comerciale care platesc impozit pe profit, sumele aferente sponsorizarilor se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre 0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat.
-in cazul microintreprinderilor, sumele aferente sponsorizarilor se scad din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul IV, pana la nivelul valorii de 20% din impozitul pe venit datorat pentru acest trimestru.
Pe cine poti sustine prin sponsorizare?
Desi aceasta facilitate nu este noua, multe companii ezita sa faca acest pas, chiar daca nu implica nicio cheltuiala pentru firma si este rapid. In cazul in care compania nu face o sponsorizare si banii ajung la stat, este greu de spus ce se va intampla cu ei si unde vor fi investiti. In scenariul in care compania alege un ONG, exista indicii clare asupra cauzei pentru care vor fi folositi banii. Iata cateva povesti la al caror final fericit puteti contribui:
Asociatia Magic si-a inceput activitatea in 2014 prin proiectul MagiCAMP, o tabara dedicata copiiilor cu afectiuni oncologice. 31 de copii au participat la taberele de la Branesti in primul an, iar in 2019 numarul participantilor a fost de 270 de copii. In acesti ani, peste 800 de copii au trecut pragul taberei. Lor li s-au alaturat medici si voluntari. Pentru ca nevoile acestor copii sunt foarte mari, in fiecare an, a aparut cate un program nou: MagicBOX-pachete lunare pentru familii cu copii bolnavi si situatie materiala precara; MagicHOME- cazare pentru familiile care vin pentru tratamentul oncologic al copilul in mai multe locatii din Bucuresti, Iasi, Chisinau Cluj, Timisoara, Chisinau si in Viena; MagicROOFS- sprijinirea familiilor defavorizate in construirea locuintei; burse educationale MagicEdu; proiectul "Sofer de suflet" prin care se asigura transportul la tratament si inapoi acasa pentru copii bolnavi. "Compania ta ne poate fi alaturi printr-o donatie – orice suma, oricat de mica, este binevenita pentru a sustine proiectele MagiCAMP. Fara costuri pentru companie", este invitatia Asociatiei Magic.
Salvati Copiii Romania- de 9 ani, Salvati Copiii deruleaza campania de reducere a mortalitatii infantile. Pana la sfarsitul anului 2019, bilantul programului a cuprins 96 de maternitati dotate cu 630 echipamente, pentru salvarea a 72.000 de prematuri. Mare parte din suma investita provine din Campania 20%. "De cand vin pe lume, copiii nascuti prematur nu fac decat un singur lucru: sa lupte. Lupta cu forta si curaj, cu fiecare rasuflare chinuita, care ar putea fi ultima. Pentru a supravietui, acesti copii au nevoie de incubatoare, din primele ore de viata. De aceea avem nevoie de sprijinul si implicarea companiei dumneavoastra, pentru a continua dotarea maternitatilor si sectiilor de nou-nascuti", este mesajul Salvati Copiii.
Help Autism este cea mai mare asociatie dedicata copiilor cu autism. Peste 600 de copii sunt inregistrat in asociatie, ei fac terapie in unul dintre cele 5 centre sau acas, in programe coordonate de terapeutii fundatiei. Un copil cu autism are nevoie pe de la 2 pana la 4-5 ani de terapie zilnica. "In lipsa unui sistem de servicii de terapie de stat, centrele specializate sunt singurele solutii spre recuperare pentru copii cu autism. Asociatia Help Autism este cea mai mare organizatie dedicata terapiei, recuperarii si integrarii copiilor cu tulburari din spectrul autist din Romania", se arata pe site-ul fundatiei.
Asociatia ProVita- este o organizatie non-guvernamentala, non-profit, care isi desfasoara activitatea in satele Valea Plopului si Valea Screzii, judetul Prahova, Romania. Asociatia a fost fondata de preotul Tanase in anul 1991. Pe parcursul anilor, Asociatia ProVita, a reusit sa adaposteasca peste 10.000 de persoane defavorizate. In prezent, aici sunt ingrijite sute de persoane: copii, mame, batrani si persoane cu dizabilitati. Asociatia are nevoie de sprijin pentr a putea ajuta aceste suflete.
Acestea sunt doar cateva dintre cauzele nobile care pot fi sponsorizate. Companiile care pot directiona impozitul pe profit se pot orienta spre ONG-ul in a carui cauza si misiune cred si il pot sponsoriza.