Falimentul companiei de asigurare City Insurance a adus o explozie a pretului asigurarilor obligatorii de raspundere auto – RCA, dupa jumatatea lunii septembrie a anului curent, cand ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara a anuntat public ca asiguratorul nu mai indeplineste cerintele legale de capital.
Cu atat mai mult impactul asupra pietei a fost unul foarte important cu cat City Insurance domina piata RCA, inainte de declararea falimentului, detinand o cota de piata de 45% pentru politele RCA.
Asociatia profesionala a asiguratorilor din tara noastra, UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare – Reasigurare din Romania admitea la vremea respectiva ca falimentul City Insurance va avea un impact semnificativ in piata locala de asigurari, dar a aratat ca piata va continua sa functioneze, iar clientii sunt protejati de lege.
”UNSAR a luat nota de decizia Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara privind o societate de asigurari care nu este Membra a asociatiei. Impactul situatiei este cu siguranta important, insa piata asigurarilor RCA din Romania va continua sa functioneze si va depasi aceasta situatie, iar detinatorii de polite RCA emise de catre acea societate si pagubitii sunt protejati de lege prin mecanismele de protectie construite in acest sens.”, se arata in comunicatul de presa publicat de uniunea asiguratorilor.
Pozitia UNSAR nu a tinut insa cost de pretul asigurarilor RCA care ulterior in unele cazuri s-a dublat sau chiar mai rau, ajungandau-se in situatia ca un produs care este obligatoriu prin lege sa devina prohibitiv din cauza pretului mult prea mare, raportat la nivelul salariilor din Romania.
Proiect de plafonare a tarifelor
Mai mult decat atat, cresterea semnificativa a pretului asigurarilor auto obligatorii este, alaturi de gazele naturale si energia electrica, unul din factorii care au contribuit la explozia inflatiei in toamna acestui an, cu consecinte atat asupra puterii de cumparare a populatiei, cat si pentru costul de productie al firmelor din Romania.
Prin urmare, pe 15 noiembrie 2021 la Senat a fost depus un proiect legislativ care prevede plafonarea pretului politelor obligatorii RCA.
UNSAR se opune insa acestui demers, aratand ca proiectul de plafonare a tarifelor de referinta la RCA nu este in concordanta cu Tratatul de functionare a Uniunii Europene si cu legislatia europeana incidenta in domeniul asigurarilor si risca sa atraga deschiderea unei noi proceduri de infringement impotriva Romaniei in domeniul legislatiei de profil.
Asiguratorii: Proiectul incalaca legislatia europeana si Tratatul UE
”Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare-Reasigurare din Romania a luat nota cu ingrijorare si suprindere de propunerea legislativa depusa la Senat pe 15 noiembrie, care prevede modificarea Legii 132/2017 privind RCA, in sensul plafonarii preturilor RCA la tarifele de referinta ale ASF - Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).
Proiectul, care mentioneaza ca este bazat pe o serie de informatii oferite de "conciliatori", nu este in concordanta cu Tratatul de functionare a Uniunii Europene si cu legislatia europeana incidenta in domeniul asigurarilor, si risca sa atraga deschiderea unei noi proceduri de infringement impotriva Romaniei in domeniul legislatiei RCA.
Acest lucru are loc in contextul in care prioritatea ar trebui sa fie tocmai indreptarea acelor aspecte din legislatia nationala care au atras deja declansarea procedurii de infringement impotriva Romaniei si nicidecum generarea unor noi incalcari ale legislatiei europene prin legislatia nationala”, arata UNSAR intr-un comunicat de presa dat azi publicitatii.
Companiile se plang de costurile ridicate
”Mai mult, nu ia in considerare faptul ca o societate de asigurare trebuie sa suporte financiar, suplimentar fata de despagubirile platite si rezervele constituite (conform legislatiei si politicii interne de management al riscului) si taxe de functionare, contributii la Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie, cheltuielile de distributie si administrare, si nu numai.
Acelasi calcul face referire la o dauna medie pe clasa asigurarilor RCA de 8.000 lei. Insa, conform Raportului ASF privind Evolutia pietei de asigurari in semestrul I 2021, dauna medie RCA in prima jumatate a anului s-a ridicat la 9.128 lei, iar dauna medie pentru vatamari corporale este 67.566 lei.
Fireste, orice operatiune matematica subsecventa nu poate fi considerata a fi corecta. In expunerea de motive a proiectului se mai mentioneaza si ca profitul asiguratorilor pe linia RCA ar fi de 50%. Datele oficiale contrazic, insa, clar aceste afirmatii.
Astfel, indicatorii publicati de ASF privind rata daunei RCA arata ca la fiecare 100 lei incasati din RCA, o companie de asigurari are nevoie, suplimentar, de inca cel putin 9 lei pe care trebuie sa ii aduca pentru a plati daunele si a constitui rezerve de dauna adecvate", sustin oficialii UNSAR.
Proiectul legislativ: ”Profitul asiguratorilor este de peste 50%”
Trebuie precizat ca, in afara de plafonarea tarifelor RCA, proiectul de lege depus la Senat prevede si eliminarea posibilitatii de sanctionare doar cu avertismente pentru asiguratori, ci cu amenzi intre 50.000 de lei si 500.000 de lei.
Actul normativ va permite stabilirea de catre ASF a unui tarif RCA de referinta aplicat atat persoanelor fizice, cat si juridice.
”In momentul de fata, explozia preturilor nu are cauze reale”, se arata in nota de fundamentare a proiectului de lege, care precizeaza ca potrivit calculelor facute de catre specialisti, profitul asiguratorilor in prezent este de peste 50%.
Conform celor declarate de catre conciliatorii in asigurari, ”in primul semestrul al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Avand in vedere 5 din 100 de soferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii.
La asigurator ar ramane 70.000 de mii de lei. Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, pretul de referinta este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei.
Adica, la o suta de polite RCA vandute, firma de asigurari ramane cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adica asiguratorul castiga 50%”, potrivit sursei citate.