Probleme pentru economia europeană? Datele statistice care trag semnalul de alarmă

Probleme pentru economia europeană? Datele statistice care trag semnalul de alarmă

Comerțul cu amănuntul, unul din motoarele de creștere a economiei UE, a consemnat în decembrie 2021 cel mai puternic regres din aprilie 2021 și până în prezent, ridicând semne de întrebare în legătură cu vigurozitatea avansului PIB pentru primul trimestru al anului în curs și ulterior.

Nivelul volumului pentru comerțul cu amănuntul a revenit, după regresul consemnat în decembrie 2021, în apropierea valorilor din martie 2021, unde ajunsese în urma recuperării puternice a prăbușirii aduse de restricțiile din 2020, pe fondul pandemiei de coronavirus.

Mai puține cadouri de Crăciun?

Scăderea volumului pentru comerțul de retail în luna decembrie este cu atât mai problematică cu cât ultima luna a anului consemnează de obicei, în contextul Sărbătorilor de Iarnă, un avans al vânzărilor.

Dealtfel, oficialii europeni vorbesc deja despre un avans modest al economiei UE în primul trimestru al anului în curs.

Scumpirile fără precedent în ultimii ani din țările membre ale blocului comunitar, pe fondul exploziei costurilor cu energia, încep să se resimtă din ce în ce mai pregnant în buzunarele europenilor și să își lase amprenta asupra obiceiurilor de consum.

Astfel, volumul comerțului cu amănuntul a scăzut în decembrie 2021, raportat la luna anterioară, cu 3% în zona euro și cu 2,8% pentru țările din blocul comunitar, potrivit ultimelor statistici estimative publicate vineri de Eurostat, serviciul statistic al Comisiei Europene.

În noimebrie 2021, evoluția lunară, raportată la octombrie 2021, a fost de plus 1% în zona euro, respectiv plus 0,9% pentru Uniunea Europeană.

În comparație cu luna similară din 2020, volumul comerțului cu amănuntul a crescut în decembrie 2021 cu 2%  în zona euro și 2,6% în blocul comunitar.

Prăbușirea comerțului cu produse nealimentare

În evoluția lunară (decembrie 2021/noiembrie 2021) a comerțului cu amănuntul se poate remarca faptul că în țările membre UE s-a diminuat cu 5,2% comerțul cu produse non-alimentare și a scăzut cu 0,3% comerțul ce vizează mâncare, băuturi și tutun.

Concomitent, volumul comerțului cu combustibili auto a crescut cu 0,1%, în perioada menționată.

Cele mai mari scăderi lunare ale volumului pentru comerțul cu amănuntul în rândul statelor membre UE au fost consemnate în dreptul Olandei: minus 9,2%, Spaniei: minus 5,7% și Germaniei: minus 5,5%, în timp ce majorările cele mai semnificative au avut loc în Letonia: plus 7,2%, Slovenia: plus 2,1%, respectiv Bulgaria și Ungaria, ambele cu plus 1%.   

România nu se află departe, datele Eurostat plasând-o în rândul țărilor care au avut o evoluție lunară ascendentă în decembrie 2021, în ceea ce privește comerțul de retail: plus 0,9% în volum.

România, avans anual de aproape 7%

În ceea ce privește evoluția anuală (decembrie 2021 / decembrie 2020), volumul comerțului în zona de retail a crescut în zona euro cu 14,2% pentru combustibilii auto și cu 3,1% pentru produsele non-alimentare.

În schimb, a scăzut cu 1,1% în cazul produselor din zona alimente, băuturi și tutun.

La vivelul blocului comunitar european, creșterea a fost de 13,1% pentru combustibilii auto, și 4% pentru produsele non-alimentare, în timp ce comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun a scăzut în perioada de timp menționată cu 0,9%.

Țările membre UE pentru care există date statistice disponibile cu cele mai mari majorări anuale ale volumului comerțului de retail au fost Slovenia: +44,1%, Lituania: +16,2% și Estonia: +12,6%.

La polul opus, țările cu cele mai mari deprecieri anuale în decembrie de volum al comerțului de retail au fost Irlanda: minus 3,2%, respectiv Spania și Finlanda cu minus 3%.  

România a înregistrat o evoluție anuală pozitivă, respectiv un avans de 6,5%.