Povestea Danone incepe in Barcelona, Spania, cu Isaac Carasso care si-a dedicat viata unui vis nobil: ajutarea miilor de cazuri de copii suferinzi de infectii intestinale. Mai putin cunoscut este faptul ca Danone este un brand prescris mai intai de farmacisti, ca si Evian. Acesta a reusit sa cucereasca piata prin diferentiere, dar si prin asocierea cu doza de sanatate oferita consumatorilor, ca prim beneficiu.
Curiozitatea a fost trasatura care l-a propulsat pe Isaac, din antreprenorul timid in omul de business temperat, de mai tarziu. Carasso a fost impresionat de lucrarile lui Elie Metchnikoff, castigatorul Premiul Nobel pentru cercetarile sale in domeniul imunitatii. Elie a descoperit ca bolile se datoreaza toxinelor acumulate in corp si ca, in special, toxinele din intestin pot scurta viata unei persoane.
Demonstrandu-se stiintific beneficiile iaurtului pentru sanatate, Carasso se hotaraste sa produca iaurt cu bacterii lactice de la Institutul Pasteur. In acea perioada (a anului 1919), nu existau antibiotice pentru tratarea infectiilor intestinale, care imbolnavisera mii de tineri, asa ca interesul acordat sanatatii consumatorilor s-a transformat rapid in formula castigatoare pentru acest business.
Astazi, Grupul Danone si-a castigat primul loc in lume pentru productia de lactate proaspete, avand la activ o experienta de aproape 100 de ani in producerea iaurturilor.
Brandul Danone ascunde si o poveste frumoasa. Iaurtul nu este numai destinat in principal copiilor, ci este si un gest de apreciere pe care tatal, Isaac Carasso, il aduce fiului sau, Daniel.
In limba catalana, numele de alint al lui Daniel era chiar Danon, de unde a aparut si numele brandului. Astfel, iubirea lui Isaac pentru fiul sau Daniel devine nemuritoare, printr-un brand care se va afla pe primul raft al supermarketurilor din toata lumea.
La inceput, primele iaurturi Danone erau comercializate in farmacii, sub recomandarea Colegiului Medicilor din Barcelona.
Actualmente, Danone activeaza in industria mondiala a alimentelor si bauturilor, dar si in alte trei domenii de activitate: nutritie infantila, apa minerala imbuteliata, nutritie medicala. Grupul Danone numara peste 100.000 de angajati, raspanditi in cca. 80 de tari.
Pasii necesari spre o companie de succes
Iaurtul Danone a fost vandut pentru prima data in 1919, dar abia peste o decada, in 1929, Daniel Carasso pune bazele Societatii Pariziene a Iaurtului Danone, in Franta.
Intre 1937-1940, Danone introduce primul iaurt cu fructe – Dany – de pe piata. In 1958, Danone semneaza primul acord cu Charles Gervais pentru distributia de produse lactate proaspete in toata Franta.
Anul 1966 este foarte important in istoria companiei Danone. Antoine Riboud infiinteaza BSN, o companie frantuzeasca de sticla si ambalaje. Antoine Riboud a ramas in istorie ca o figura ilustra de lider, fiind promoterul unei idei avangardiste pentru vremea aceea: ca responsabilitatea intreprinderii exista si dincolo de poarta fabricii.
Este vorba de nevoia de contributie sociala a business-ului, de a lua decizii atat cu mintea, cat si cu inima, in interes social, fapt care i-a garantat succes in strategia de afaceri. Antoine este cel care a pus bazele modelului dual, socio-economic, pe care Danone il aplica pana in prezent.
Dupa zece ani, BSN, o companie dinamica, cu o crestere economica rapida, devine cunoscuta sub numele de Grupul Danone. Acest lucru este posibil prin miscarea de la inceputul anilor 1970, cand BSN cumpara Evian, Kronenbourg (cea mai cumparata bere franceza) si Bledina (unul dintre brandurile portofoliului Danone, bazat pe alimentatie infantila).
Pana atunci, in 1967, Danone fuzionase cu Gervais, cel mai important producator de branza proaspata din Franta, capatand numele de Gervais-Danone.
1972 este un an remarcabil pentru BSN, cu impact major, pentru ca Antoine Riboud se intalneste cu Daniel Carasso, care era atunci CEO al Gervais-Danone. Un an mai târziu, cei doi decid fuziunea celor doua companii, BSN si Gervais Danone, si pun la cale planul de a ajunge lideri printre companiile de alimente.
In 1987 compania BSN-Gervais-Danone lanseaza iaurtul Activia, care a fost primul produs fermentat care ajuta tranzitul intestinal. Ulterior, in iunie 1994, BSN-Gervais-Danone capata numele de Grupul Danone si lanseaza pe piata Actimel.
Produsul devine un real succes, care ii invata pe consumatori un nou concept, cel de”bacterie prietenoasa”, care fortifica sistemul imunitar.
In 1996, Antoine Riboud ofera conducerea lui Franck Riboud, fiul sau, care va restructura compania, prin noi achizitii si extinderea cotei de piata.
Tot in anul 1996 se deschide Danone Romania, filiala a Grupului Danone, prin cumpararea unei foste fabrici de lactate din Bucuresti, iar in 1999, compania trimite în magazine primul lot de iaurt fabricat in Romania.
In anul 2001, Danone Romania se bucura deja de prestigiul titulaturii de lider de piata.
Povestea Danone s-a dezvoltat gratie idealurilor a doi oameni temerari, Daniel Carasso si Antoine Riboud, doi antreprenori inzestrati cu viziune, care au pus afacerea in slujba sanatatii oamenilor.
In acelasi timp, una dintre valorile care au stat la baza extinderii afacerii Danone a fost respectul acordat familiei. Din tata in fiu, a fost transmisa dorinta de a face afaceri de prim rang, iar Danone nu este numai un brand care incanta papilele gustative ale copiilor, ci si un business nascut din dragoste pentru ei. Nu orice fel de dragoste, ci una paterna.
Curiozitati despre Danone:
- stiati ca exista o zi Danone? Pe 29 iunie 2016, angajatii companiei, din toata lumea, isi dau intalnire online. 100 000 de “danoneri” se conecteaza live cu Emmanuel Faber, CEO actual la Danone.
- aproximativ 31% din vanzarile Danone provin din pietele in curs de dezvoltare
- compania Danone se afla in topul primelor 5 branduri de produse alimentare din lume
- peste jumatate din vanzarile Grupului, care s-au ridicat la peste 21 miliarde euro in 2013, sunt generate de divizia de lactate proaspete.
- Danone Romania produce zilnic peste 1 milion de iaurturi, unul din doua iaurturi cumparate de consumatorii romani purtand marca Danone.
Surse: Wikipedia, Danone.ro, The New York Times, Matt Haig, Mari succese ale unor branduri renumite