În mediul de afaceri, decembrie este considerată luna bilanțurilor întrucât reprezintă momentul oportun pentru terminarea proiectelor şi a pune în balanţă rezultatele obţinute în decursul anului. Totodată, această perioadă prezintă o semnificaţie dublă deoarece decembrie este și luna gratitudinii.
Prin urmare, mai ales în cazul perioadelor marcate de incertitudini (pandemie Covid-19), companiile doresc să-și arate aprecierea, pe de o parte, față de parteneri și clienți, pentru încredere și loialitate, şi bineînţeles față de angajați şi colaboratori, pentru munca depusă. Astfel, organizarea unei petreceri cu ocazia sărbătorilor de iarnă reprezintă modalitatea ideală de a îmbina utilul cu plăcutul.
Care este tratamentul fiscal pentru cheltuielile generate de organizarea petrecerii de Crăciun?
Primul pas în vederea stabilirii tratamentului fiscal corespunzător priveşte clarificarea următoarelor două aspecte:
➔ Scopul organizării evenimentului
➔ Participanții la eveniment
Aşadar, potrivit art. 76 din Codul Fiscal, dacă pe lista invitaţilor se regăsesc doar angajații firmei și însoțitorii acestora, sumele alocate pentru fiecare angajat în parte vor fi considerate avantaje în natură și vor fi ulterior impozitate pentru luna în care acestea au fost acordate, fiind asimilate în baza de calcul a veniturilor din salarii.
Pe de altă parte, dacă la evenimentul organizat de companie vor participa clienții, partenerii de afaceri, angajații şi colaboratorii, iar scopul urmărit este promovarea brandului respectiv, negocierea unor posibile tranzacţii, precum și întărirea relațiilor contractuale, atunci costurile financiare aferente vor fi considerate drept cheltuieli de protocol cu toate consecințele contabile care decurg din acest fapt.
Prime, bonusuri şi alte avantaje salariale
O altă formă frecvent întâlnită de recompensare a angajaţilor priveşte acordarea anumitor beneficii. Contextual, dacă societatea plănuieşte să ofere personalului cu ocazia Sărbătorilor diverse prime de Crăciun, bonusuri de performanță sau orice alt tip de retribuţie exprimată în bani, acestea vor fi asimilate veniturilor din natură salarială, fiind impozitate în aceeaşi manieră, respectiv 10% impozit pe venitul din salarii plus restul contribuțiilor sociale.
Din perspectiva cadourilor, firmele pot oferi salariaţilor tichete cu diverse valori, în funcție de politica organizațională, însă doar cuantumul de maxim 150 de lei per beneficiar este scutit de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale.
Pe de altă parte, cu privire la cadourile în natură (spre exemplu coșurile de Crăciun cu bunătăți), aceste beneficii nu sunt reglementate în mod expres de Codul fiscal în cadrul categoriilor de venit existente, ca fiind impozabile sau neimpozabile, deci prin urmare, nu vor fi impozitate.
Totodată, un aspect important de reţinut, din perspectivă fiscală, donaţiile către diverse cauze umanitare ce se pot realiza în această perioadă nu sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.