În plină pandemie de coronavirus, când clienții băncilor, persoane fizice și juridice, sunt marcați de nesiguranță în ce privește măsurile de sprijin care se vor lua, am stat de vorbă cu reprezentanții Patria Bank pentru a afla cum văd ei actuala perioadă și, mai ales, ce va urma după ea. Iată răspunsurile oferite în exclusivitate pentru RisCo.ro:
RisCo: Ce măsuri a luat Patria Bank pentru a-și proteja clientii în criza Covid-19? Dar angajații?
Patria Bank: La scurt timp după apariția primelor cazuri în România, Patria Bank a decurs deja la dotarea tuturor unităților cu dezinfectant, măști de protecție și mănuși chirurgicale, pe care colegii le pot folosi ori de câte ori este nevoie. Am recurs și la instalarea unor paravane transparente de protecție la casierii și ghișeele unde se lucrează cu clienții. Toată activitatea de curățenie este intensificată în sediile noastre, iar suprafețele din unități dezinfectate. Am implementat și reguli noi în unități: păstrarea unei distanțe de minim 1,5 metri față de persoanele din jur, precum și evitarea aglomerării prin prezența în unitate a unui număr de maximum 3 clienți în același timp, în funcție și de dimensiunea acesteia, bineînțeles, alături de reducerea programului de lucru cu publicul la 6 ore pe zi sau mai mult acolo unde sițuatia o impune (ex: la unitatea din Suceava).
Ca să evite aglomerarea din mijloacele de transport în comun, pentru colegii din centrele operaționale am introdus un program de lucru flexibil, iar o parte importantă pot lucra de acasă. Pentru clienți, am creat și o pagină dedicată cu recomandări de comportament și prevenție, dar și informații referitoare la unitățile afectate de această situație, dacă va fi cazul. Planul nostru de continuare a activității prevede o serie de măsuri ce ne permit să reacționăm astfel încât să putem deservi clienții în mod optim.
R: Ce măsuri concrete sunt prevăzute pentru a ajuta clienții persoane fizice care au credite?
Până la publicarea normelor de lucru pentru amânarea ratelor pentru până la 9 luni, avem o serie de măsuri proactive de restructurare a creditelor. Măsurile sunt valabile atât pentru persoane fizice, cât și juridice și sunt flexibile, în funcție de gradul în care este fiecare client afectat.
Pentru clienții persoane fizice care au fost afectați semnificativ prin reduceri temporare sau permanente ale veniturilor, prin pierderea locului de muncă sau probleme grave de sănătate, sunt disponibile soluții potrivite de reeșalonare pentru perioade de până la 3 luni. Sigur, ne vom alinia și noi normelor, în momentul publicării lor, și vom aplica aceste reguli, în sprijinul clienților noștri.
Mesajul nostru către clienți este să își păstreze calmul și să fie responsabili, atât față de igiena proprie, cât și față de serviciile bancare. Utilizarea Internet și Mobile Banking-ului și a tranzacțiilor cu cardul, în detrimentul tranzacțiilor cu numerar, sunt cele mai potrivite și recomandate în această perioadă.
R: Pentru finanțările oferite IMM-urilor ce înlesiniri ați prevăzut? Cum sprijiniți întreprinderile care au credite în derulare?
Înțelegem foarte bine situația prin care trec antreprenorii și suntem alături de ei cu soluții și sprijin personalizat
- Antreprenorilor cu IMM-uri și Microîntreprinderi care beneficiază de linii de finanțare revolving scadente în următoarele 3 luni și care nu se află deja într-un proces de remediere sau restructurare a creditelor existente, le vom facilita reînnoirea acestor finanțări;
- IMM-urile și Microîntreprinderile direct afectate din cauza epidemiei coronavirus și a carantinei prin reducerea activității vor putea beneficia de amânare la plată și reeșalonarea ratelor, potrivit situației specifice a fiecăruia;
Totodată, suntem în legătură cu instituțiile specializate, de exemplu pentru programul ce urmează să fie coordonat de FNGCIMM (Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, n.r.), unde normele de aplicare sunt și aici încă în lucru și în momentul în care acestea vor fi publicate și transmise către partenerii bancari, ne vom alătura și noi cu sprijin suplimentar către IMM-uri.
R: Se mai acordă credite clienților persoane fizice și juridice în această perioadă si dacă da, care este limita acestora?
Da, creditarea este în continuare deschisă. Ne uităm însă la zonele de business care sunt mai afectate de evoluția virusului și luăm în calcul riscurile asociate acestei situații. Avem în Patria Bank un grad de flexibilitate ridicat, demonstrat prin modelul de business specific aplicat în microfinanțare și în agricultură, unde finanțarea, rambursarea și soluțiile de susținere a cashflow-ului țin cont de activitatea sezonieră. Spre exemplu finanțarea agriculturii funcționează în parametri normali și suntem aproape de fermieri și agricultori cu sprijin pentru orice au nevoie, pentru extindere sau finanțarea capitalului de lucru, foarte necesar zilele acestea.
În privința persoanelor fizice și aici creditarea este deschisă, clienții putând accesa aceste credite de nevoi personale cât și credite ipotecare.
R: A prevazut Patria Bank măsuri de ajutor pentru profesioniștii care sunt în prima linie a luptei împotriva Covid-19?
Ne-am alăturat și noi demersurilor altor colegi din domeniul bancar, companiilor și ONG-urilor și am donat 100.000 lei către Asociația Dăruiește Viața. Suma este folosită pentru achiziționarea de echipamente medicale și de protecție pentru medici și spitale. Ei sunt o prioritate pentru noi în acest moment, iar eforturile de CSR se îndreaptă în această direcție.
R: Cât de gravă prevedeți că va fi criza financiară generată de coronavirus?
Evoluția virusului și impactul asupra tuturor domeniilor sociale și economice nu este estimat în acest moment nicăieri în lume. Există câteva încercări, însă nu sunt asumate de autoritățile locale, încă. Ce știm însă este că facem toate eforturile să ne adaptăm și luăm în permanență deciziile necesare ca să ne protejăm colegii, clienții și să găsim soluții pentru creditele acestora.
R: Odată criza încheiată, vor trebui luate măsuri de reconstrucție a societății. Are Patria Bank un plan în acest sens?
Da, cu siguranță este nevoie de soluții de redresare a economiei, în primul rând. Există și în Patria Bank o serie de măsuri în lucru, însă e prematur să fie finalizate sau să mergem mai departe cu ele. Vom rezolva și găsi soluții și în funcție de planurile instituțiilor statului. Credem că este important să ne coordonăm și colaborăm ca să ieșim împreună din criză.