Evolutia comertului online in anul pandemic 2020 a plasat Romania in top, iar efectele digitalizarii fortate se vor resimti de acum inainte. Online-ul a inceput sa devina indispensabil mediului de afaceri. Rapiditatea de transmitere a informatiilor si propagarea comunicarii, diversitatea instrumentelor de marketing puse la dispozitia business-urilor si feedback-ul rapid sunt doar cateva dintre avantajele mediului virtual. O analiza realizata de VTEX Romania, una din cele mai mari platforme de e-commerce, arata ca in 2021 comertul online din Romania va creste cu cel putin 15%. Ca efect imediat, plata cu cardul va inregistra o crestere de 39%. Datele platformei arata ca pana in 2023 numarul magazinelor online cu peste o mie de comenzi pe zi se va tripla.
Home & deco, pharma si fashion, pe val in 2021
2020 a fost un an bun de exercitiu pentru comertul online. Cei care nu trecusera inca business-urile la acest nivel si-au primit lectia. Comportamentul de cumparare al romanilor incepuse sa se indrepte spre directia online-ului de ceva timp, insa 2020 a adus o tranzitie fortata chiar si pentru cei sceptici la plata cu cardul (una dintre temerile legate de achizitia de produse la un click distanta). Pe viitor, antreprenorii vor trebui sa tina cont in dezvoltarea afacerilor, in special in zona de comert, de nevoia consumatorului de a-si face achizitiile cat mai rapid si accesibil, eventual intr-un singur loc.
"In acest moment sunt maximum 100 de magazine online pe piata locala care primesc peste 1.000 de comenzi pe zi, dar in urmatorii 3 ani numarul acestora se va tripla pe fondul a cinci tendinte de transformare digitala, care vor defini comertul online local(...)De asemenea, pe termen mediu, piata se va aseza si centra in jurul unor marketplace-uri, tendinta globala fiind de consolidare a cosului de cumparaturi intr-un singur loc", a subliniat Cristi Movila, lider de expansiune pentru Europa de Est in cadrul VTEX.
In ceea ce priveste comertul online, sectoarele home & deco, pharma si fashion vor fi pe val si in 2021. Trendul este asocierea acestora in platforme de comert colaborativ, pentru a satisface tocmai nevoia consumatorului de "shopping in one place".
Cresterea operatiunilor cu cardul
Analiza VTEX Romania ofera si cateva perspective pentru acest an. Astfel, se preconizeaza ca retailerii si mall-urile se vor orienta catre modele de business online si omnichannel pentru a sustine comertul. De asemenea, au mai semnalat specialistii, companiile vor investi in integrarea unor solutii de management al operatiunilor dotate cu Inteligenta Artificiala, care permit optimizarea costurilor si a eforturilor logistice. Nu in ultimul rand, retelele sociale vor juca un rol important in dezvoltarea afacerilor din online. Aceasta metoda de shopping este considerata mai valoroasa pentru produsele care sunt extrem de nisate.
In ceea ce priveste platile online, se va semnala o crestere la operatiunile cu cardul si mobile shopping. Potrivit PayU Romania, rata de penetrare a platii online a crescut cu 50% atingand 36% in 2020, iar pentru anul 2021 este estimata o pondere de 39%.